mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 11 augusti 2020

att använde både till öl o snus.....



då var det dax att ta tag i 2 kg älgfärs

börjar med 1 kg till älgbiffar

receptet på älgfärsbiffarna 



och så nästa kg som får bli köttbullar


ser ju bra ut eller hur

en liten tur på gräsmattan
strävsopp (tegelsopp) o lärksopp


perfekt i dag när vi har älg till lunch
blir en per grund till såsen


känns lite lyxigt


gillades av alla runt bordet


i dag sov jag inne
Linus o Robin tog en tur in till Tärnaby/Hemavan
bara för att 


Lennart fotade gulärlan




och så småningom när jag vaknat virkade jag en trasa till


När grabbarna kom från sin "utflykt"
hade dom posten med
en bok från bibblan...två kvar att vänta på
Den här tillhör Malå bibliotek
och värkar helt oläst


mat igen Korvsoppa
killarna var mer än förtjusta
även om Robin inte gillar pepparrot
så han slapp yoghurtröran


har sån värk så jag bara måste röra på mej
byta skor och locka fram CarlOskar


hit är det 1 km och det är UPPFÖR hela tiden
inte mycket men det ÄR..inte kul att gå på stora vägen
men det är plant och slätt i 500 m
sen är det NERFÖRSBACKE och de är inte lätt de heller
men då är jag ju i alla fall hemma



Rölleka är så fin 
men doftar inte så trevligt
(tycker jag)

Den har användes också istället för humle (Humulus lupulus) vid ölframställning, 
vilket givit upphov till namnen backhumle 
och den har i vissa trakter torkats och blandats med snus.
så man får säga att det är en nyttoväxt eller hur


hur dom kan räkna 20.30 som natt vet jag inte....







1 kommentar:

Ellinor sa...

En fantastiskt god middag👏👏👏👏❤️