mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 2 augusti 2020

♥ en LYCKODAG ♥



Välkommen in i dimman


som solen kämpar för att komma fram
hade ingen större framgång på flera timmar


våra trogna gäster vid fågelbordet
dock håller bofinken till på marken
inte uppe vid fröna


nu har jag övertygat Lennart
vi har blåhake
hittade den här fina bilden på nätet
har ju inte lyckats få fatt i "våra" blåhake 
detta är en ung hona och vi har en exakt lika 


dimman lättade så det kunde bli frukost ute


men så många torra grenar det är i våran Lärk

ska de vara så eller håller den på att ge upp?


men domherren gillar i alla fall trädet
med eller utan barr


vi var inte sugna på så mycket mat 
och på en sida på FB om nostalgi
skrev dom för några dagar sen om KLAPPGRÖT


blev så sugen
och de var lika gott som jag mindes 

Vän av ordning 
vad är då klappgröt
jo man kokar mannagryn o vatten
sen häller man i saft och vispar tills gröten är ljus o fluffig 


vi har självsådda aklejor runt huset


även i dag kunde jag ligga ute och vila middag


lindansaren har spänt sina trådar




bofinken
sitter och lurar i solen


så blev det lite mat igen då



ni söder över plockar era blåbär
ja ja de kommer nog den tiden här också


en tur runt byn


de här tycker jag är lite lustigt
både röda och gröna blad på klövern
 


små troll i vägkanten
(fjällsippans fröställningar)


Rallarrosen växer sej hög



gul lejongap


gul vallmo 


orange vallmo


fattar inte att dom växer där dom växer
bara grus



bådar gott inför höstens nyponskörd


Nysört
"Denna täcka ört är aromatiskt skarp,
uppväcker nysning om den, krossad,
lägges i näsan, och ökar saliven då den tuggas

Ur Utkast till svenska växternas naturhistoria I av C. F. Nyman (1867)



ska man gå runt byn 
MÅSTE man ta en tur på 
stora vägen ...inte kul

MEN då norska gränsen är stängd
är det inte så mycket trafik 
vilket är både bra och dåligt



alltså det är 1 km uppförs och 500 m nerförs
intet är lätt gått så jag tror jag gör av med fler kalorier
och att styra CarlOskar tar nog oxå en extra kalori
eller va tror ni?



så var det dax att sila av saften



skål


hittade en lyckoklöver på promenaden
och när vi kom hem 
fick jag veta att
BÄSTA Niklas kommer upp till oss nästa vecka
och så var det ju bestämt sen länge att
Linus o Robin kommer nästa söndag
Jag orkar inte bry mej om covid-19
behöver ju inte pussa pojkarna 
vi kan umgås ändå 
och huset är ju stort 
och naturen är ännu större

1 kommentar:

Ellinor sa...

Underbart att ni får hem killarna👍👍👍👍👍Klappgröt tyckte jag om som barn,nu lockar inte kall gröt men man ska aldrig säga aldrig..spara lyckoklövern..kram