mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 13 augusti 2019

att göra egen flytande tvål... ja ja vi får se

 en grå morgon
men med kaffe och FB
är det ändå rätt OK

 en liten reva i molnet...
men ack så liten

 dax att fixa till kakorna vi ska ha med imorgon 

kavla med naggkavel o socker är rätt kul
bara de inte fastnar på kaveln...vilket är lätt hänt


 PARISER VÅFFLOR
Ingredienser:

125 gram kallt smör
2,5 dl vetemjöl
1-2 msk vatten
ca 2 dl strösocker till kavling
Smörkräm:
100 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
ev lite citron

Tillagning:
Lägg fram smöret till smörkrämen så att det blir rumsvarmt.
Hacka ihop det kylskåpskalla smöret och mjölet för hand eller i en matberedare till kakdegen.
Tillsätt lite vatten och arbeta snabbt ihop till en deg.
Slå in degen i gladplast och lägg i kylen en timme.
Sätt ugnen på 225 grader (varmluft 200 grader)
Kavla ut degen på mjölad bänk till 0,5 cm tjocklek.
Ta ut kakor med ett runt mått eller för hand, de ska vara ca 6 cm i diameter.
Strö ut rejält med strösocker på bakbordet eller lägg dem på bakplåtspapper med socker på.
Kavla varje rundel i sockret med en kruskavel. Vänd och kavla andra sidan. Sockret ska fastna i degen och de ska bli tunnare och ovala.
Lägg kakorna på en smord plåt eller plåtar med bakplåtspapper.
Grädda de sockriga kakorna mitt i ugnen ca 7 min tills de fått färg.
Låt kakorna kallna på galler.
Gör under tiden smörkrämen: rör smöret poröst tillsammans med florsocker. Tillsätt vaniljsocker och äggulan samt rör ihop till en kräm.
Bred smörkräm på häften av kakorna.
Lägg ihop dem till dubbla kakor.
Nu är Pariservåfflorna eller de Franska våfflorna redo att serveras.

 kokt torsk med ägg o persiljesås fick bli dagens lunch

kl 15 var det dax för B12
men vilket strul med betalningen...
jag har ju frikort i Västmanland ja de gäller i hela landet
även i Västerbotten...
MEN i U-län ligger det på nätet inget fysiskt kort
och jag kan inte komma åt det på 1177
nu måste jag ringa till min vårdcentral
och se om dom kan fixa till detta
vill ju inte betala 200:- om jag inte behöver

kom en liten skur 
när vi passerade macken på vägen hem

Lennart förbereder middagen

rester från gårdagen + dagens lunch

kräft o fisk paj blev det 
och den blev inte "paj"



Tonys garagebygge....

våran väg...

våran vik....

ska prova
dock ½ sats



nu får vi se...luktar gott i alla fall

i natt är det stora stjänfallens natt
men inte kan vi se det med så många moln

1 kommentar:

Ellinor sa...

Dina kakor ser goda ut,tyvärr så räcker inte mitt tålamod till finlir😂