mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 24 augusti 2019

Köttbullens dag.....

det har regnat till och från hela dagen
inga stora mängder men det har varit BLÖTT 

 då det är köttbullens dag...blev det köttbullar

vi har haft en mysig innedag
där vi inte gjort nått
bara myst
Lyssnar på Svinhugg av Marianne Cedervall
virkning o kaffe

 är lite trött och slut 
kroppen och jag är inte riktigt överens 

 hittade en bit kött i frysen som inte var
av "dagens datum" precis
men en god gryta blev det


 jag gillar grytor av alla de slag
där men tar vad man har i kyl o skafferi

och som sagt vi lyssnade på bok o drack kaffe
och jag kom en bra bit på sjalen

hittade en smaskig kaka (tror jag )
ska baka den  till onsdag då vi får gäster
och jag ska ha fika till "syjuntan" på torsdag

Smet: 
1 ägg, 
4 dl strösocker, 
100 gr brynt smör, 
3 dl mjölk, 
8 dl mjöl, 
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver. 
Klet: 
3 dl havregryn, 
2 dl socker, 
4 tsk kanel
200 gr smält smör.

Rör ihop ägg och socker. 
Smält smör och tillsätt det och mjölken till ägg/sockerblandningen. 
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och tillsätt det till smeten.
Smöra en långpanna och bred ut smeten i den.
Blanda de torra varorna till kletet. 
Tillsätt det smälta smöret. 
Bred ut kletet över smeten och grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca. 15 minuter. 
Skär i bitar och njut. Fungerar jättebra att ha i frysen och ta fram och tina i micron när det kommer besök. Blir som nybakta. 😊

1 kommentar:

Ellinor sa...

En ta igen sig dag är nog en bra ide,kroppen och knoppen kan behöva vila .Kram och var rädd om dig❤️