mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 15 augusti 2019

HEMLIG Resa ...spännande

 kl 8.30 stannade bussen i Yttervik och vi fick kliva på

 ingen vet...
in på Umnäs vägen????
nej ut igen på Blå Vägen
svänger av mot SORSELE aha...

en lien snabb fika

 första stoppet var Sorsele kyrka

 en otroligt vacker dopfunt

 och dopträdet

 med dopänglar


 inte ofta man ser samer på kyrkfönster

 viken stor psalmnummer tavla!

 blev bjudna på kaffe o kaka

 men vi hade ju med gomacka 
tunnbröd med brunsot 

 våran eminenta reseledare Sigrid 
här med bror Axel-Olov

lite lustig TOA
man klev in i städskrubben och sen till vänster var toa



 hela gänget

Göran Magnusson 
är fotografen för gruppbilden
tillika skeppare på båten Älvkungen







 Naturbetande nötboskap












 en timmes båttur med Göran som guide / kapten
(vi körde faktiskt på grund oxå)

 så var det lottdragning
 Lennart och jag vann båda två




 så var det dax för MAT


 grönsaker och röror

 köttgryta o ris

 palt o lingon o smör 

två mätta herrar

 så blev det en tur till Inlandsbanemuseet

 och tåget kom från Gällivare - Östersund


 musikunderhållning på perrongen

 så kom tåget från Östersund mot Gällivare



 kulturchefen i Sorsele Per Röckner
berättade om inlansbanan o Sorsele i stort

 så var det att gå runt och titta

 vem minns inte den vågen??



 dom sålde oxå en massa saker på stället
bl.a flugor till flugfiske
en del stora

 andra små



så var en dag slut och även jag
tanken var att vi skulle åka till Hemavan på kvällen
där det var önskesång i kyrkan
med Markus Heutmann 
men se de orkade jag inte

 fixa lite mat
hade lite stuvning kvar 
som jag förstärkte med broccoli 
ärtor o en kall potatis som fick bli varm
blev bara ½ korv utan skinn...
för min del...

Min fina vinst fick lysa upp i köket när vi kom hem
en ljuslykta som Inger Gustavsson  gjort 
och Lennart vann en resa för två
med båten Älvkungen  till nästa sommar

då jag ätit lite dåligt med protein dag...
tar jag skadan igen i kväll

1 kommentar:

Ellinor sa...

Njuter av både dina och Lennarts bilder👍mysig resa