mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 7 februari 2022

Mycket TV blir det...


i dag är inte vilken dag som helst 
det är samernas nationaldag
en dag som inte skulle finnas 
om inte Elsa Laula Renberg
från Tärnaby hade varit
en så rakryggad o modig kvinna
här en länk att läsa om henne

Tärnabys egen konstnär 
Tomas Colbengtson och konstverket
Elsa o rasbiologin

Curt Tomas Colbengtson, född 31 mars 1957 i Tärnaby, 
är en svensk bildkonstnär.
 Han arbetar med grafik, måleri, skulptur och digital konst. 
Tomas Colbengtson växte upp i sydsamisk miljö 
i byn Björkvattnet 



här finns två länkar till lite 
info om dagen


dagen började bra
ett otroligt spännande lopp
och killen tog guld till slut


bara sura godisar kvar ☹


lasagne till lunch


Hedda har haft några 
rus/kli/tvätt stunder
jag blir så orolig
undrar va de kan vara
hon hettstvättar
det rycker i pälsen
och hon försöker springa ifrån 
de obehagliga


nu har hon i alla fall kommit till ro


när solen står som högst på himlen
och har fastnat på Ryfjället/Ryjvejegaejsie
fotograf Johnny Jonsson
 

men så blev det middag
*fniss fniss*


jag bara älskar den här barnpizzan
Turtles


efter alla sport o Farmen 
blev det ett program om utrotningshotade djur
här är dom i Uganda och räddar
Bergsgorillor
fick lov att skicka bilden till 
Gloria hon bor ju i Uganda


i kväll har jag stickat
baklänges IGEN
inte kul men jag hade ju 
gjort FEL

 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Tack vare dig så har jag läst massor om samerna,ibland plågsamt men oerhört intressant 👍Stackars Hedda,undrar vad det är som händer med henne😢🤗