mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 28 juni 2018

när huvudet är dumt får kroppen lida. = SANT

 ut och handla på morgonkvisten eller förmiddagen mera
fyndade lite som synes

 dagens lunch 
det är ju så himla varmt ute

 utsikten innan jag somnar
sov i 2½ timme 
det var då ingen konst 
hade nog kunnat klämt en ½ timme till
men men ... jag hade roligheter på G

 då var det dax att sätta "sovpåsen" i symaskinen

 nu är det klar så när som på namnlappen
blir en liten överraskning 
har vi tur får ni ser den i morgon

 fortfarande för varmt att äta varm mat
detfick bli en silltalrik till Fotbollen
som Sverige vann mot Mexiko 
STOR LYCKA

 så ner till Carlsson på Kajen
där det blev GLASS o kaffe
hur dum får man vara 
jag DUMPADE ju naturligtvis
så in i bomben ...fick lägga mej i bilen

Här kommer en förklaring på Dumping:
Dumpning drabbar oftast dem som genomgått någon form utav viktreduceringskirurgi (främst då GBP) men förekommer även om man inte är opererad.
Dumpningsyndromet, kallas även ibland för snabb tömning av magsäcken. Detta uppstår när maginnehållet skickas till tunntarmen för snabbt. 
Det finns två grundläggande typer av dumpning, "tidig dumpning" och "sen dumpning". Tidigt dumpning sker nästan omedelbart efter eller under en måltid, sen dumpning sker två till tre timmar efter man ätit.
Typiska tecken på tidig dumpning är: Uppsvälldhet, kramper, diarré, trötthet, svettningar, hjärtklappning, illamående och kräkningar.
Yrsel, svettningar och svaghet är oftast relaterat till den sena dumpningen.  
I de allra flesta fall minskas dumpningen av en förändring i kosten. Stora måltider bör undvikas. Man skall i stället äta lite och ofta, fördelat på 6-7 ggr dagligen. En passande kost har ofta låg kolhydrathalt och innehåller enkla sockerarter. (helst inget vitt socker alls) Även fiberrik kost är mycket bra och även skonsam.
Drycker bör, i detta fall, endast konsumeras mellan måltiderna.  Personer som lider av svåra dumpningar kan få vissa läkemedel utskrivet för att minska obehagen. 
Genom att hålla sig till en balanserad kost som innehåller näringsrika livsmedel, kan den som lider av dumpningar slippa problemen.

Men Lennart satt kvar och lysnade
som synes...hittade bilden på nätet

 här kommer då Lennarts bilder från kvällen








 undrar om han smygåt en macka när jag låg i bilen och skakade
Nej det gjorde han inte 
har frågat





 efter tre eller fyra extranummer var det dax att gå hem
och då hade jag kvicknat till 

så var det dax att "segla" hem
ja vi fick ta bilen försts
en jag har ett sug efter sjön

Det blev en tidig kväll
orkade inte ens duscha utan jag bara stöp i säng
i morgon MÅSTE jag äta bättre helt klart
ÄR HUVUDET DUMT FÅR KROPPEN LIDA
så sant så sant

1 kommentar:

Ellinor sa...

Tänk att vi aldrig lär oss😢Hoppas på en bättre matdag idag🍀kram din stackare