mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 7 februari 2019

i dag är det SAMERNAS dag hela dagen ...även om jag ligger i soffan

 god morgon från min horisont
-13°
I dag är ingen vanlig dag i dag är det Samernas dag...
Datumet, den 6 februari, 
valdes för att hedra minnet av det första samiska landsmötet 
som hölls i Trondheim den 6 februari 1917. 
Landsmötet i Trondheim samlade för första gången 
samer från norr till söder över nationsgränserna 
för att diskutera och belysa gemensamma frågor. 
Mötet samlande över hundra personer. 
Många var kvinnor. 
Elsa Laula Renberg från Tärnaby 
var en av initiativtagarna till mötet.

 även om man mår skit kan man göra nått
1 dl socker vispas med 100 g rumstempererat smör 
1 tsk hjorthornssalt blandas i 1 dl mjölk 
5½ dl vetemjöl o 10 rivna bittermandlar 
allt blandas till en smidig deg


 200° i 15 min


 är ju lite "roligare"att ha ont i kroppen 
om man har nybakt mandelkubb till kaffet

 så kom posten???????????????????????????

 så himla trasigt
men vanligt omslagspapper klarar inte postens hantering
måste vara mer slitstarka grejer

 men alla vantar var kvar i paketet i alla fall
se så vackra 
som jag fått av Evy Sikström
en för mej okänd kvinna som vill skänka
till våra gäster på soppköket

 efter lunch (som jag inte åt) 
slog förkylningen till
ont i kroppen och NYSER mej fördärvad
lägger mej i soffan och tittar på tv
eller sover en stund
tills det är dax att fixa lite mat

fick ett recept jag KANSKE  ska prova



  • 1. Ta den största mugg eller kopp du har. 
  • Brygg teet nästan kolsvart TVÅ tepåsar- 
  • lämna lite plats för övriga ingredienser.
  • 2. Pressa/droppa i citron tills drycken blir riktigt ljus. 
  • Nu är den odrickbar!
  • 3. Rör ner honung tills det sura neutraliserats. Smaka!
  • 4. Häll sist i en skvätt rom om du vill vara alldeles säker på den goda effekten!
  • 5. Drick så varmt som möjligt och gör sen en mugg till!
ja det var ju inte middagsmat men förkylnings kur

 får bli Nikkaluokta soppa dagen till ära

 hittade ett kort från FÖRR
tidigt 80- tal

 så var filen klar eller de är den inte
ska till en kant och sen vill ju Dexter
ha en kapuschong att gömma sej i
få se hur jag fixar till det 

glömde visa dessa vantar o sockor 
också en gåva till gästerna på soppköket
tack Kerstin Backäs Holm 

2 kommentarer:

Ellinor sa...

Krya på dig din stackare❤️❤️❤️❤️

Berith sa...

Fortsätt krya på dig! Så gott med mandelkubb 😊