mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 9 februari 2019

Plåga skall vändas i hälsa och hopp...psalm 364

 När jag mår som sämst 
letar jag bland gamla bilder
som gör mej glad
och det här är en sådan bild
det är 83-84 nån gång skulle jag tro
vi har framfört ett bibeldrama (jo de är sant)
Den barmhärtige punkrockaren 
på Mebban i Tillberga
fullt hus och gott fika efteråt 

 Dagens väder är som min kropp
inget vidare

 skulle ju ta mej till KemLab för dom sista proverna
men jag får inte till det
för ute är det SNORHALT o regn
Jag ska ju upp på lasarettet på måndag
vi hoppas på bättre väder då 
Jag tar fram lite kokböcker och ser om jag kan
komma på nått gått att äta i stället

 har lite svårt med matlistor nuförtiden
förr kunde jag skriva måndag tisdag onsdag
och vad vi skulle äta i 14 dagar dag för dag
numera skriver jag en lång lista med god mat
och sen handlar jag så det finns hemma
kollar listan och stryker det jag ätit 
funkar för mej
HUR GÖR DU?

 rimmar lite lite fläsk
1 liter vatten
1 dl salt
1 msk socker
får vi se på måndag hur det blev

Tanken var att åka och handla när Lennart kom hem
men den tanken hade alla andra oxå
så när kl var 15 var det i stort sätt fullt på
ICA Maxi på hälla

så någon storhandling för vår det blev det inte
vi tar det nån annan dag
Var dock in på Lidl och köpta lök
då jag ska fixa ärtsoppa till söndagens soppkök
och då kände jag att vilken tur vi inte gick in på Maxi
blev ju helt slut av att ta en sväng här inne
ja ja handla kan vi göra sej
har så vi klarar oss över helgen

 en liten korv ....

 med lite mos av rotfrukter
blev till kvällsmat
lunchen hoppade jag över idag

Mos på macka
till På spåret

        bild från Torbjörn Axner då jag själv låg hemma i soffan

i dag har det varit minnesgudstjänst för en vän som 
gått bort 
(varför säger man gått bort,  
han har inte gått nån stans han är ju död)

 💔Bengan, Bengan min vän💔



1.
Sorgen och glädjen, de vandrar tillsamman,
medgång och motgång här ständigt följs åt.
Skyar med solsken, och suckar med gamman
skiftar alltjämt på vår jordiska stråt.
Silver och gull
stoft är och mull,
himmelen blott är av salighet full.

2.
Nyckfull är lyckan till gunst och till tycke,
sorgen tar säte i konungens barm.
Ofta ett bröst under glittrande smycke
gömmer sin oro och hemliga harm.
Allt har sitt,
hårt eller blitt,
himlen allena är sorgerna kvitt.

3.
Skönaste rosor på törnbusken glöder,
vackraste ört kan ha gift som förgör.
Kinden kan blomstra om hjärtat än blöder,
morgonens glädje om aftonen dör.
Brusande skär
hotar oss här,
himlen är hamnen där tryggheten är.

4.
Ångest kan föda den frid som oss gläder.
Plåga skall vändas i hälsa och hopp,
armodet skrudas i rikaste kläder,
svaghet förvandlas till kraft att stå opp.
Ondskan skall stå
fängslad i vrå.
Detta kan himlen allena förmå.

5.
Hur än min lycka och lott här må falla,
efter Guds vilja de faller mig till.
Avund må tömma sin giftiga galla,
världen bedriva sitt spel hur den vill.
Sorgen skall dö,
sällhetens frö
mogna till blomning på himmelens ö.

Thomas Kingo 1681
Oskar Wågman 1914

3 kommentarer:

Ellinor sa...

Du har det tufft nu❤️Jag grovplanerar en veckas mat och ser till att jag har basen hemma sedan får fantasin ta över.Använder rester som kan bli en annan rätt,gör veckosallad och äter mycket ägg,kokta,stekta,omeletter,fisk och kyckling,det viktiga är att det finns hemma.Veckohanldlar oftast på söndagen,L äter ju i skolan så jag kollar in skolmaten.Kram

Dennis sa...

Jag tycker att det är bra med en planerng- Ekonomiskt, bra att ha en överblick över vad man har och inte.

Dennis sa...

Jag tycker det är bra med matlista... ekonomiskt, planering och överblick vad man har och inte.