mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 30 augusti 2022

en magisk trädgård


Morgonen började med 
en tur på gården
för att hämta upp svamparna
som ploppat upp


lagom mycket för att göra en "soppsoppa"



Receptet på men
SoppSoppa
1l rensad svamp
2 gul lök
2 buljongtärningar
1,3 liter vatten
1½ dl i mat (grädde)
2 msk smör
3 msk vetemjöl
vitpeppar
ev. chili flakes
Skär svampen i mindre bitar.
Lägg svampen i en kastrull, stor nog att rymma soppan.
Förkoka svampen på medelstark värme tills vätskan har kokat in.
Finhacka löken och fräs den tillsammans med svampen tills löken börjar få färg.
Blanda vetemjöl o vatten
späd försiktigt under omröring.
Tillsätt buljongen och låt koka upp.
Låt kokan soppan småkoka i 15 min,
tillsätt grädden och låt koka i ytterligare 5 min.
Smaka av med salt o peppar ev chili flakes



fixade till en laxpaj på resterna från i går
den åker i frysen


så ska vi vila lite middag


hon är lite svårväckt och vill inte gå upp
men jag är ju kissnödig
och MÅSTE upp


kl 18 är det dax för 
trädgårdsvisning 
och jag tar en makrillmacka innan
så äter vi när vi kommer hem


tänk dej att du kör på stora E12/Blå vägen
du ser vackra Ryfjället ja du är i den riktiga
fjällvärlden.
så svänger du av på en pytteliten väg
och slingrar den ner mot sjön Gäutajaure
du åker och åker och så åker du lite till
och plötsligt är du där
hemma hos Katarina i hennes
helt magiska trädgård























så hem och fixa lite mat
pytt med svamp kassler potatis lök o paprika
förgyllt med ägg gurka o rödbeta


så säger vi god natt



 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Man kan hitta mycket vackert när man svänger av vägen 🌺🌺🌺🌺