mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 10 december 2021

en MYCKET viktig dag i tro o tradition 😉

ja men då så 
vi kan åka till Västerås
nästa vecka som beräknat
HURRA för det


Anna dagen  
så grattis bästa dottern


en dag då lutfisken ska läggas i blöt


"Anna den granna, kom med kanna"
kommer från att julölet skulle bryggas
klart för att hinna jäsa färdigt till jul


viste du förresten att Jesus mormor 
hette Anna.... 


dagens lunch
nått som heter julskinka på mackan
ja ja nått pressat fläskkött var det i alla fall
tror ÄNGLAMARK får läsa på
vad julskinka är för nått


jag vilade när Lennart åkte in 
och hämtade Lilla Blå
5000:- fattigare
men en hel o varm bil


och det är inte bara öl o lutfisk som ska fixas i dag
det är även pepparkakans dag
jag kör en liten snabb/genväg 


med litet lingon i smeten


hade ½ paket mandelmassa
kvar sen bullbaket
få bli kakor på det


dessa bakade mamma ofta inte bara till jul
200g mandelmassa 
1 äggvita
200 °
10 min


så himla goda
vi lyxade med en mandel
då det fanns i skåpet


en vante klar
blev dock inte en herrvante
som tanken var 
utan en dam
eller en liten herre förstås 


jag har inte börjat med den här vanten
jag bara spar mönstret

julvanten del 2 

2 kommentarer:

Ellinor Blomqvist sa...

Du gör såå fina varma vantar så jag blir grön av avunsjuka!Härligt att bilen mår bra och hurra hurra för fusk-kakor,använder själv ibland och tycker att dom är jättegoda,citronkakan är superb.Ute regnar det men marken är kall så det är ren isgata,var riktigt rädd när jag var ute och när hunden bara glider i sidled då inser jag att det är halt,fy sjutton!Kram och ha en bra dag🤗Jag har lärt mig någonstans att dom kakorna heter thekakor,livsfarligt goda😋

Marie sa...

Hej! Om du tänker sticka julvanten i svenskullgarn så vill jag ge mitt omdöme. Stickigt strävt,klibbar ihop.
Blir säkert varma o fina men jobbiga att sticka i det garnet. Köpte direkt från järbo. Har stickat vantar i det förut men inte upplevt det så här...