mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 27 december 2021

en välsignad Annandag jul


dagen börjar med att Lennart tvättar 4 kg ris
som sen ska ligga i blöt
och kokas till dagens soppkök


får lite snabbesök av 
½ unghögen 
som lämnar tillbaka Mormor Annaeva
för hon ska vara med oss på soppköket i dag


Bettan o Hedda gillar varandra
och leker med nya 
fågeln Fenix


Stella installerar samma spel på sin mobil
som jag har på min
Woodoku


så var det dax att servera maten vi fixat


kan säga att det var rykande åtgång


5 kg lever 10 lökar 
en herrans massa svamp 
(från Yttervik)
2 liter vispgrädde
kycklingfond o vatten 


och riset Lennart fixade
de är alltså 15 liters kastrullen


veckosallad är en höjdare
och den har ju fått så några dagar
och riktigt gosat till sej


Linongsylt är ju nästan ett måste
till liver 
tycker jag i alla fall
och det var det vist fler som tyckte
för det gick åt


visserligen är dom snälla 
våra gäster
men en näve pepparkakor till kaffet
sitter ju ändå fint

30 gäster som blev mätta o belåtna
och alla fick sej vantar, sockor, mössa eller halsduk
någon fick faktiskt både möss o vantar
saker som vänliga människor har stickat och skänkt

vi hade inga matlådor
men vi fixade ändå
tog kaffemuggar med lock
lever i en
ris i en
sallad i en 
och så lite lingon 
i en liten burk med lock 
som vi hittade under bänken
och så allt i dubbla plastpåsar



När vi kom hem var det dax 
för oss att äta
det blev 
Mannerströms köttfria köttbullar
stekt brysselkål med honung o citron
(hade kunnat vara mer honung konstaterade vi)

Lennart skjutsade ner Annaeva till busstationen
och sen häckade vi i TV fåtöljen 
resten av kvällen 
Vet inte ens vad vi såg
tunnelbanan var det nog en sväng....

stickade klar en toffla
de minns jag i alla fall

ÄLSKAR SÖNDAGARNA
PÅ SOPPKÖKET





 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Såå mycket omtanke och så många mätta magar❤️