mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 9 november 2018

en dag i KÖKET


Nu ska bullarna gräddas som stått på balkongen i natt
nästa gång kan jag göra dom mindre
stod 2cm i receptet kan ta 1cm
jag gillar inte STORA bullar

 så var det då dax att prova ut ett TYNGDTÄCKE
fick bli ett 10 kg med kedjor
får vänta en vecka eller två innan jag får hämta mitt eget täcke


jag MÅSTE fixa mej en ny stekpanna
så är det bara
vill ju ha en GJUTJÄRN men det fixar inte mina handleder
och fysioterapeuten har också sagt ifrån
kollar runt lite på olika tester och frågar mina vänner på FB
tänkte en Fiskars... finns ju i Skultuna
många rekommenderar IKEA men där är jag tveksam

Men när jag hittar detta av  min vän Rune (klicka på det blå)
så får det nog bli en IKEA

hittade jäst som gick ut den 10 okt
och mjölet i dec -17

Lättfixad och god limpa
receptet som stod på påsen

  25g jäst
5 dl ljummet vatten
25 g smör
1½ tsk salt
2 msk brödsirap
750 g ljust lantbrödsmjöl

(jag hade i anis o fänkål )

smula jästen i vattnet
klicka i det mjuka smöret
tillsätt mjölet dock inte allt spar lite till utbaket
kör i maskin 5 min
låt jäsa i 40 min
ta upp på mjölat bakbord och forma två limpor
lägg på smord/bakplårtsklädd plåt
snitta med vass kniv
jäs i 40 min
Grädda mitt i 200° varm ugn 
tills innertemperaturen är 98° 
ca 30 min 
låt kallna under bakduk

blev så bra så
hade kunnat ha i lingon får bli nästa gång

 torsdag i dag ju

Lennart var ut till Erikslund och IKEA
köpte en stekpanna med instruktionsbok
den ska invigas i morgon

1 kommentar:

Ellinor sa...

Bäst föredatum ska man ta med en nypa salt,näsan brukar tala om vad som är bra eller dåligt,det slängs för mycket!Bröd och bullar ser jättebra ut👍😍