mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 11 juli 2020

det blev inte som vi tänkt men det blev...


NU SKA DE BAKAS



Bestemors sockerbullar


 150 g smör
4 dl mjölk
50 g jäst
2 ägg
1 dl strösocker
½ tsk salt
1 krm hjorthornssalt
13-14 dl fint vetemjöl



Smält smöret i en kastrull.
Tillsätt mjölk och värm till ca 35°.
Smula jästen i en degbunke.
Häll i degspadet och rör tills jästen har smält.
Rör ner ägg, socker, salt, hjorthornssalt
och det mesta av mjölet, lite i taget.
Spar lite till utbaket.
Arbeta degen smidig.
Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 45 min
bakduken är en handduk från svärmor


 Fyllning:
kan vara äppelmos
100 g mjukt smör, ½ dl strösocker och 1 dl lemon curd
som man blandar och så hallon (favoriten)


Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda igenom den.
Tillsätt ev mer mjöl.
jag kavlar ut och tar ut med mått 


lägger på fyllningen


  Nyp ihop bullen och lägg den med skarven nedåt i en pappersform.
jäs i 40 min
Grädda bullarna mitt i ugnen 6-8 min. 225° .
när bullarna kallnat pensla med smör och doppa i socker


 lunchen bestod av sylta


 fågelskådning från balkongen


 en grönfink


 man kan äta duva har jag hört
men jag tror jag avstår

finns recept om nån vill prova


 björktrast = skettrost = skittrast 


ä nu sticker jag


 det blev inte som det var tänkt 
så det blev fika hemma


 och dessa blev klara men dom fick åka in i frysen
hade jag vetat lite tidigare 
hade dom inte fått smör och socker på sej
men nu är det som det är


har köpt såna till blommorna i höst
har ju haft såna gröna "sladdar" förut
men nu ska vi prova dessa till semestervattning
"sladdarna" vill sej inte längre
vet inte vad det beror på



kvällens mat köpt i ett garage på Skälby
Mirchis Västerås  


 ser så gott ut
fast jag gillade inte den milda såsen 
och den hotta var hot 
så jag blandade ut den med yogurt...


så gott .....


Inga kommentarer: