mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 12 september 2021

MÅNGA bilder blir det....

 


packat korgen med kaffe o mackor
nu ska vi ut på äventyr


mot Autoklimpen
(ja inte upp på toppen förstås)



vissa markeringar är svåra att se 
den här årstiden


1 km rakt fram
jo man får åka in om man "behöver"
det finns en handikapparkering
längre fram
Men jag tänkte motion är aldrig fel *fniss fniss*


så var vi framme vid Atostugan


och Erika berättade om platsen
MYCKET intressant
synd bara att det inte var fler där och lyssnade
just nu var det bara vi


när huset byggdes blev det stämplat som svartbygge
Samer skulle bo i kåta och inte i hus!
Men frun i  huset tog sej till Stockholm
och fick lagen ändrad
och huset står kvar



en fin liten lada byggd i björk



kåtan är så gammal att man vet inte hur gammal
flera hundra år


en getkåta
den är dock ny 
jo de är sant getterna hade en egen kåta
dock utan eldstad


handikappanpassat fram till Risbäcken





sen blir det lite svårare med rullstol o rullator


vid Risbäcken finns en fin rastplats
det var lite glöd i elden 
så Lennart fick fart på den igen


mjukkaka med falukorv o kaffe
LYX


fyra steg från vägen och jag tänkte
jag bara måste fota rönnen
nu blev den inte lika fin som jag tyckte den var 
där i skogen


men vad gjorde det 
det fanns ju 
KANTARELLER 


så glad blev jag över att få 
plocka några kantareller i alla fall




Atoklinten höljd i dimma
Samernas heliga berg 


åter på parkeringen
OJ VA BILAR
det kommer att bli trångt på toppen i dag
vi gick ju "bara" till Risbäcken 
vi = jag är ingen bergsbestigare längre 


Dagens lunch på macken
orkade dock bara halva


Hedda fräser och backar
det rör sej på våran gård


de är Vilda som ligger och äter på en
älgskank


titta så fina dom blev 



och goda


½ kebab blev en paj
Den pajen tog Lennart 


och jag tog den här
med älgfärsröran och kål
 


så var Hannahs stumpor klara
man kan ha dom långa eller korta
får lägga dom på postlådan på måndag



11 sep 2001
vi sålde varat hus
 och jo jag vet det hände 
hemska saker i världen just den dagen
men detta med att sälja huset
var en BRA grej













2 kommentarer:

Ellinor Blomqvist sa...

Vilken härlig dag👍

Agge sa...

Så trevligt att följa dig o se de underbara bilderna.