mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 15 augusti 2023

KATASTROF i alla fall en liten


minns du den lilla degklicken i bunken i går
under natten har den jäst till sej


det är en mycket lös dej
och den ska inte knådas utan bara 
"vikas" och delas


och så skjuts in i ungen 
och kasta in en kopp vatten
OJ OJ de kom ut en del på golvet
ja det ser ju ut som ugnen blir ren 
av tilltaget


då sätter vi oss här i 20 min 
så länge som brödet ska vara i ugnen


hinner med några rutor på
restgarnsfilten 


och vipps så bar bröden klara

någon frågade efter receptet...
5 dl kallt vatten
1 liter valfritt mjöl
1,5 tsk salt
1 msk torrjäst
½ dl sirap

blanda allt i en plastbunke
låt jäsa under natten i rumstemperatur
ugn 250°
stjälp upp degen på väl mjölat bakbord
(den är ganska lös o kladdig)
forma till en avlång deg
dela i 13-14 bitar
Sätt på plåt med bakplåtspapper
sätt in plåden men innan du stänger luckan
släng in en kopp vatten innan du stänger luckan
stäng och sänk till 225°
grädda i 20 min 
låt svalna på galler


värdens i särklass sämsta 
"klösbrädan"
den förra som vi köpte på ICA fjällboden
höll ju i alla fall flera månader
ja den köpte vi ju för två år sen
och den var slut nu i juli
Dom hade ingen på ICA
så jag skickade efter
och den var slut efter 
en månad


korv stroganoff o ris
dagens lunch


så vilar vi lite


så skönt med SOL
Lennart är ute på span
Hackspett bl.a.


Hedda är oxå på span efter Hackspetten 
hon gör utfall men då hon har
sele o koppel på så har hon ingen 
större framgång


och så kom regnet med full kraft ½ mm
på 5 min sen var de över
och solen sken hela tiden


Lennart drog till Hemavan o Lassovagen
på kvällen 
Tärna Trädgårdssällskap hade
hemma hos träff


jag förbereder inför morgondagens äventyr


KATASTROFEN
 är ett faktum

och så skulle jag elda ut spisen
MEN DEN VILLE INTE SOM JAG
det rökte in nått så förfärligt
Hedda fick jag lägga in på toa 
och stänga dörren
fick öppna fönster o dörrar
HELA KÖKET VAR RÖKFYLLT


men så efter nästan en halv timme så tog det sej
till slut 
JAG VANN


en köttgryta från frysen
hällde på en skvätt grädde
de var lite ont om sås 


 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att vinna över elden är inte fy skam👍Nöjer hon inte sig med en bit nålfiltsmatt som man limmar fast på den gamla,eller en grov dörrmatta,verkar ju svårt att få tag i grejerna😢

Anonym sa...

Hemma I stan har hon både klätterträd och en vävd matta att klösa på Den här är i papp..de var den förra oxå ..men som sagt den här var inte värd pengarna