mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 19 augusti 2023

så var det klippt


+7° o DIMMA
de är väder de oxå


dimman lättade och temperaturen steg
vi tog förmiddagsfikat ute
de var LÄNGE SEN


kantarellerna har torkat till sej


och det var dax att fixa till dom


blev fyra rejäla påsar till frysen
och så sparade jag lite till i kväll


ut igen med kaffemuggen i högsta hugg
en mugg jag fått av
Nettan en gång för länge sen
en kär mugg
och en kär vän


sitter och spanar över "gräsmattan"
och är de inte svamp jag ser


jo de var de allt
Lärksopp


dom får ligga och torka till lite 
så skär jag till dom i morgon
för "riktig" torkning
dom är liksom lite slemmiga 
o slibbiga och omöjliga
att ta av skinnet på
som man gör med
smörsoppen


pölsa till lunchen ute i de fria


Lennart friserade rönnarna


och jag friserade Lennart
tänk att han fick igång klipparen
lite smörja så gick den
fortare än när den var ny tror jag


den här fick stå kvar


tänk att himlen kan vara så här blå
länge sen 
hoppas de håller i sej några dagar i alla fall


så var det dax för kantarellerna


men så gott 
hemtrillade köttbullar
stekta kantareller
råstekt potatis 
och gurka


Lennart har plockat hallon i dag
1½ liter fick han till
SÅ UNDERBART GOTT
jordgubbar släng er i väggen 


jag stickar på


 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Hallon slår jordgubbar med hästlängder 👍