mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 22 september 2023

Ta en promenad o hjärncellerna växer till sej


vi bestämde att vi skulle ta lunchen hos
Helena på  Kafé Ryfjället
och när vi kom dit höll hon just på att tända brasan
så himla trevligt
Vid den här brasan har jag suttit för 50 år sen
hemma hos Edvin o Kajsa som då bodde här
och lyssnat på historier, berättelser o skrönor
Edvin var en hejare på att berätta och det
var ofta någon slöjdare/konstnär/berättare 
bland annat Lars Pirak en man som kunde 
konsten att berätta och var en hejare på
att måla tavlor o slöjda
(sök på Lars Pirak, bilder 
du blir inte besviken) 


det serverades en underbar kantarellsoppa 
med ingefära och en rostad smörgås med ost


så var det dax för föredrag med SPF 
på församlingshemmet
Gösta Bucht talade om 
att åldras med hälsa




Inger hälsar välkommen


vi får veta allt från att 
medelåldern höjts
till att ensamheten tar död på folk


att röra på sej är bra
de viste vi redan
MEN att en promenad om dagen
gör att hjärncellerna växer till sej
viste jag inte


kaffet var slut och det var föredraget också
bara att ta sej ut i regn o rusk
RIKTIGT HÖSTIGT



garnet tog slut .... ja inte riktigt
de var bara de lilla nystandet som tog slut
då tar vi ett nytt....


Lasagne med kebabsås till kvällen


vila på maten 


å den villhöger jag...
ska se om den går att beställa


jag kommer att sakna duschen här
i stugan ... 
jag kan få så varmt och skönt vatten
varmare än hemma i stan
och jag kan lägga särken på
elementet så den är varm och skön
har liksom inget element i badrummet i stan


 

2 kommentarer:

Ellinor Blomqvist sa...

Vi bor i ett långt land,här är det sommarvärme men väldigt fuktigt,hade faktiskt uppskattat lite kyla och en god brasa😉Men kyla kommer nog,brasa är det lite sämre med men jag passar på att strosa runt i mina shorts,EN dag långbyxor sedani maj,det är inte illa👍Promenader är bra för hela kroppen 🤗

Anonym sa...

Promenader är bra för balans o muskler MEN att den var bra för hjärnceller hade jag ingen aning om //Mådde