mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 1 september 2023

torkad svamp är oxå svamp


dagen började med att Haralds bastu  kom
och ni ska veta att vi bor vid en pytteliten väg
knappast en lastbil bred


ja men 
FISKPINNAR
de är inte ofta jag äter de
potatisstomp o mangocurry
då blev det bra de oxå


efter två timmars vila
Hedda är inte klar än
men matte är kissnödig
så det finns ingen återvändo
upp o hoppa


solen tittade fram och det blev några
varv på stickningen ute på altanen


Lennart tog pappas svampkorg från 1982
som jag målade då
var ju poppis på den tiden
allt skulle målas
kul var det i alla fall


han for på svamppromenad med ABF


jag satt kvar på altanen 
men så helt plötslig
kom det en skur


lagom tills jag skulle gå in och fixa lite mat
kassler o svamp o potatis pytt
med västeråsgurkan som just blev
klar i dag


ny bok att lyssna på 
verkar lovande
handlar om människor som hamnar i Malmö
kommer från Kroatien
och hur lätt det är att hamna fel 


stickar på .....


avklarade ett långt samtal med en
upprörd vän
hon var betydligt lugnare när vi  
la på luren


Lennart kom hem
ingen svamp i korgen
men i alla fall en påse
torkad Karl-Johan 
som tröst


himlen brann när Lennart var på macken


även här hemma var det vackert på himlen


och så var det de där med 
SUPERMÅNE
Janne fångade den från sin altan i Tärnaby


men här såg vi den inte 
förrän det var mitt i natten
och det var beckmörkt ute 
Då kom den upp bakom fjället





 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Vackra bilder👍