mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 24 april 2023

när minnen smyger sej på


Hedda "skäller" på fåglarna


så var det Gudstjänst
tredje söndagen efter påsk
Den gode Herden




Larsa sjunger Mikis Theodorakis
en sång om frihet


gofika blev det


och "lite" småprat
och så  bestämde jag att jag fixar gofika till nästa 
söndag då det blir 
Valborgs Mässa
*fniss fniss*
och det är ju sista gudstjänsten för den här 
gången, sen åker ju ner till stan  


hemma väntade en flygande Jakob
inte så dumt faktiskt
men nog är det 70 tal så de skriker


Mina fågelskådare


Rödhaken har kommit 
och bofinkens hona


domherre, rödhake o grönsiska
samsas fint just nu


Ringduvan är ju inte så kul när man bor i stan
men här i Södra Lapplands fjälltrakter
blir det liksom lite annorlunda
en sällsynt gäst vid fågelbordet


rödhakehannarna gör upp...


Gammal är äldst och BÄST


många små buttar (jag ja är från Västmanland)
med olika skvättar 


grädde o sylt
glass
yoghurt o sill
yoghurt med rom o purjolök

den med sill var godast
sen rom 
grädde o sylt
och sist glassen (den var så himla söt)


på karlavagnen i kväll talade dom om första skivan
eller en skiva som betytt mycket
Min först var den här 
1954

det var många visor på skivan 
men den om den stackars bagaren sitter

VILKEN TEXT I EN BARNVISA⁉

En bagare bakar bullar på en liten liten ö
Rulltårtor tar han och rullar och vispar vispgräddsnö
Men han får sitta ensam där
bland kakorna i sin affär
för det bor ingen annan på hans lilla lilla ö

När fartyg far fram och åter och båtar drar förbi
Då sitter han där och gråter i sitt varma bageri
Och äter kakor själv ibland
För inga kunder går iland
Han är alldeles ensam på sin lilla lilla ö

När vågorna kluckar och rullar kring hans lilla lilla ö
Då äter han upp sina bullar och sen tar han adjö
En vacker dag han sitter död
Mitt i en hög av wienerbröd
Nu bakas inga bullar på hans lilla lilla ö



två ägg i "vårat" bo
och pappan sitter och vaktar
varför är han grön❓
jo de är så att det finns en neonskylt 
på lantmännens silos 



en grön grodd



så blev det kväll även denna dag

 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Har massor av ringduvor här,gillar deras kutter🤗