mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 9 mars 2024

Vi är liksom inte klar än ‼️


ja men SUCK o STÖN
jag har handarbetsböcker överallt
i en kasse från stugan (som jag inte tagit upp än)
i bokhyllan i vardagsrummet 
i bokhyllan i "skrotrummet"
nu ligger alla i kassar 
och ska så småningom få en egen plats
på ETT STÄLLE


då ska nallen o gungstolen 
förhoppningsvis få träffa några barn


lämnar ner till TGVS
dom blev glada


uppstekt blodpudding frusna lingom
och KEBABSÅS
de sisa är liksom grejen



gick riktigt bra 
var frågor helt i min smak
vi hade alla rätt runt vårat bord


fult med folk och trevlig stämning




rykande åtgång på korven
jag tog dock bara en tugga 
på Lennart korv


hem och börja med att plantera om 
sticklingarna 


nu får vi se om dom tar sej
en ser lite ledsen ut 
det är en typ av doftpelargon i alla fall
och jag hoppas lite på den


men snälla nån 
en katt till 
man skulle kunna tro att Hedda blev nakenkatt
men hon  har då "hela" pälsen kvar


blir så glad av dessa godingar


och den här lille herren


så var det Gässlinar till kvällen
(men fy så segt köttet var)


en dag att uppmärksamma
KVINNORS RÄTT

det finns MÅNGA kvinnor jag beundrar
kvinnor som har kämpat för att jag 
ska få det bättre 
kvinnor som vågat stå upp mot 
manssamhället
här kommer ett litet urval av mina favoriter 



Sofie Sager 
var nog den första feministen i Sverige
hon agiterade både i Sverige och USA
1825-1901 


Anna Whitlock
 fröken Friman på riktigt
hon var ordförande i 
Landsföreningen för kvinnans politiska rösträtt
redan 1902 så de tog ett tag innan vi fick rösträtt 
1852-1930


Elsa Laula Renberg
en samisk feminist o frihetskämpe 
som bildade den första samiska riksorganisationen
1914 då var hon blott 27 år
1877-1931



Kata Dalström 
kämpade för kvinnors rätt 
hon var engagerade i Föreningen för 
gifta kvinnors äganderätt
Hon var den mest efterfrågade debattören
och agitatorn i den svenska arbetarrörelsen
från 1900 talets börja till sin död
1858-1923 

OTTAR 
Elise Ottesen-Jensen
vår främsta sexualupplysare
både i Sverige och Norge
hon startade RFSU 1933
1886-1973


Ester Blenda Nordström
grävande journalist 
hon Wallraffade innan ordet ens var uppfunnet
har du inte läst En piga bland pigor
tycker jag med bestämdhet att du ska göra det
1891-1948


Aina Wifalk
kämpade kanske inte för kvinnors rätt
men hon uppfann i alla fall rullatorn
1928-1983


och sen kvinnan framför alla kvinnor
min 
FARMOR ASTRID
1906-2003


på kvällen överraskade Lennart mej med 
detta bara för att det var
KVINNODAGEN 
och jag är hens kvinna 
❤️❤️❤️


Muren och jag kunde några frågor i alla fall
t.ex hundraserna tog jag lätt


Carina är som vanligt bra
med fina gäster


så är det MÅNGA kvinnor har inte möjlighet
att leva sitt liv på ett bra sätt
så nu kör vi vidare och kämpar på
var och en eftre sin förmåga





 

Inga kommentarer: