mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 20 december 2018

att göra nya saker tycker jag är kul

 19 december 1923 föddes min pappa 
i Turbo utanför Hedemora
Han föddes utanför äktenskapet som en oäkting
MEN han var älskad av alla från början
Föräldrarna ( min farmor o farfar) var unga
farmor blott 17 år och farfar 19
men kärleken var stark
Pappa fick bo hos sin farmor o farfar
där fanns MÅNGA barn redan
och yngsta flickan Gun var bara 4 år
han blev ett småsyskon till ...kallades PUTTE
men i prästboken står det allt 
Elow Valdemar 




 i dag ska jag göra nått jag alridg har provat göra själv
SMÅLÄNDSK OSTKAKA
värma 4 liter gammaldags mjölk
helst skulle det varit "komjölk" på riktigt
direkt från bonden 
men nu fick det blir den här

 värma till 35°
vispa i 1½ dl vetemjöl
och 1 msk ostlöpe
låt stå i 30 min

rör om så vasslen separeras 
och låt stå ytterligare 30 min

 häll upp i silduk
och låt stå i 7-8 timmar
Lennart har varit och besiktat bilen
gick bra det 

 ja då står ostmassan på balkongen 
och det är dax för mat
potatis från Vilhelmina
lingon från Yttervik
köttbullar från ? 
men oj nu minns jag ju inte va det heter
men Västerbotten i alla fall
moroten o vitkålen från ICA Maxi ...eller inte den är ju bara köpt där

 eftermiddagsfika hos Eva
på KRIS

om har fått en fin lokal på Karlfeldtspatsen 

 när magen säger att det är mat
och jag glömt kolla vad jag har i frysen
får det blir en ugnsomelett med rester
lite potatis, lite köttbullar några prinskorvar och 2 ägg
veckosallad och lite sötsur sås 

så var det dax för nästa moment
hacka 50 g skolade mandlar
4 bittermandlar
och hacka fint
Nu skulle ostmassan hällas i stor bunke
och 2½ dl grädde tillsättas + 2 dl strösocker och 3 ägg
röras om 
ja mandlarna skulle ju också i förstås
så var det dax för ugnen 175° 2 timmar
jag fick lägga på ett bakplåtspapper sista ½ timmen

kan säga att jag kommer att göra den igen


då var det beställt tid ...

2 kommentarer:

Berith sa...

Det lät spännande ned ostkaka

Ellinor sa...

Ostkaka är ju så himla gott👍Vad ska du göra med så mycket ostkaka?