mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 24 juli 2019

Tärnaby = skidor och MUSIK

 dagen började med en SMÄLL 
en ung grönsiska
flög rakt in i köksfönstret
 blev lite vinglig och flög sen rakt in i flaggan
satt där en god stund innan han flög vidare

 "lite" kaffe och laddar för en promenad

 laddar Carl-Oskar
kaffe, påse för svamp
kaffe o stickning

 det här är första vägen från Storuman till Tärnaby
den byggdes på 20 talat 

 inte mycket kvar

 den blir smalare och smalare
men min Carl-Oskar är terränggående 

 helt vindstilla...


 men nästan INGA lingonblommor

 men ljung är det gott om

 Jungfru Marie nycklar tillhör fläcknycklar

 Midsommarblomster tillhör Nävorna

 inte lätt att se.. 
men en spång rakt in i skogen
ingen stig...
vem är den tänt för?

 Daggkåpa


gick till "bänken"
men det var 
SÅ MYCKET MYGG
så jag kunde inte stanna

 hade ju en påse för svamp
men där fick jag tji
hittade bara dessa pyttesmå vita rakare
nån oätlig skivling 
jag som tänkt mej svampsoppa till lunch


 Rallarrosen har just slagit ut
det går att koka saft av blommorna
blir en helt underbart ROSA saft

 men som tur var hade jag pizza kvar 
så det fick bli lunchen

 hemma på gården blommar Nyponrosen

 och lilla syrenbusken

det är ingen vanlig syren
och den doftar så otroligt gott

 Vilda ligger och håller kollen på ekorrarna

 himlen åt öster

 himlen åt söder

 och där kom regnet

 lapskojs blev kvällens middag
här kan du läsa om kulturakademins arbete



 Dancan hälsar välkomna till kvällen på Udden


 William Simu
en son från bygden

 Sara??
har jag inte fel är även hon från trakten
NU vet jag Saga Nilsson från Joeström Tärnaby

 Linda Niska Sellberg o Jill Larsdotter Lyngöy 
musikaliska ledarna från 
ungdomens musikvecka på "SMU"
= Hemavans Fjällstation


och så lite fika i pausen

 Rose-Marie Winberg ännu en kvinna från byn



 och Carolina From även hon en lokal förmåga

ja som ni förstår kan dom inte bara åka skidor i den här byn

1 kommentar:

Ellinor sa...

Såå vackert❤️👌👌👌