mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 26 mars 2020

olivgrön kan bli petrol



den svarta Madonnan i Hedemora kyrka
skulptur av Åsa Holmlund

Marie bebådelsedag (som också kallas Vårfrudagen, dvs "Vår frus dag" 
vilket senare förvrängts till "Våffeldagen") 
firas till minne av bebådelsen (förutsägelsen, förkunnelsen), 
alltså ängeln Gabriels budskap till den unga Maria
 att hon skulle föda Guds son.
Det var sannolikt någon gång mitt i vintern 
mellan år 5 och 4 före vår tideräknings början som Maria, 
som torde ha varit 12-13 år när det hände,
 plötsligt fick besök av ängeln Gabriel...

Här i Sverige hade vi länge den 25 mars
 (dvs nio månader före den dag som utsetts till Jesu födelsedag)
 som datumet för Jungfru Marias bebådelse, 
och därför står den 25 mars angiven som Marie bebådelsedag i almanackan.
 Men år 1953 flyttade den svenska kyrkan 
själva firandet av bebådelsen till söndagen närmast före den 25 mars, 
och om det är palmsöndagen
 hamnar firandet av Marias bebådelse ytterligare en vecka tidigare.



 det har regnat och är + grader
vilket gör vårgårdsplan isig


 Tony är rädd om oss 
så han kommer och sandar


 så var det ju de där med våffeldagen
fick bli med grädde o hjortron


 Lennart tog en promenad medans jag gräddade våfflor


 lilla strömstaren har hittat nått gott


 undrar om det vart en kärleksgåva
eller om dom är rivaler
inte var dag man ser två strömstarar på samma plats


Tony har inte sandat överallt
här är dubbskor  ett måste


 och så kom snön



 Lennart tog in lite ris
få se när man ser nått grönt


 pölsa till kvällen
Hur vill du ha ditt ägg?
Lennart får sitt vändstekt
de vill inte jag...


 så var tröjan klar...eller
nu är det kanten som ska stickas och sys fast
och jag ska KLIPPA upp fram ...HUA


 så var mer garn beställt
en tröja till Annaeva
fick dock inte tag i olivgrönt
fick bli petrol
Men få se om ev en kompis har ett nystan
hoppas hoppas 

Natt i Yttervik

1 kommentar:

Ellinor sa...

Vädret växlar i fjällvärlden.Jag vill ha mitt ägg stekt på en sida med rinnande äggula och nu blev jag jättesugen på pölsa😂kram