mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 12 september 2020

två recept med höstkänsla


Någon har lagt en skiffergång någon gång
kan ha varit Anders Georg


Nu har Lennart tagit fram den under mossa o gräs


hittade en låda med "gryta" i frysen
var ju Vegeta grytan 
blev förstärkt med sista skvätten falukorv


rårörda lingon...
jag maler eller kör med stavmixern på ½ mängden lingon
häller i sockret (250-300 g / kg lingon)
och rör om till sockret har smällt
häller på andra halvan med hela lingon
KLART


har eller hade en hel svamparme på gräsmattan
lärksopp närmare bestämt


så var då lingonen i sina burka
nu ska dom travas in i frysen


½ av svamparna hamnade i soppan 
jag fräser en ½ gul lök 1 vitlök 1 potatis
fräser sen svampen och blandar samman
på med lite buljong o låt koka tills potatisen är mjuk
i med matlagningsgrädde lite soja
salt o peppar
kör med stavmixer om du vill ha en slät soppa
och de vill vi 
servera med yoghurt o klippt grönt
i det här fallet gräslök



Lennart var och kollade ett ev jobb
målhuset i Ingemarbacken


jag "snickrar" på med mackan



blev rätt bra till slut 


Välkommen till en resa i tid och rum där Sara Ajnnak 
med sin scennärvaro griper tag i dig 
och med sin röst förmedlar känslor 
som når djupt ända in i själen.
Utomhuskonsert
Konserten spelas utomhus.
Öppen eld finns på området men varm klädsel, 
egen termos och lite fika rekommenderas.
Medarrangör:
Aejlies Samiskt centrum

biljetter beställda



 

1 kommentar:

Ellinor sa...

Dessa mackor blir ju bara bättre och bättre👏👏👏👏👏