mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 18 maj 2023

70 år sen....


NORGE NORGE NORGR
i dag är det ju 17 maj och Norge firar
vad sägs om Karbonade med grønne erter
ett måste för mej när jag åker till Norge


och min morfar har födelsedag
född 1893 på torpet Mosta i Nysätra
fick namnet 
Anselm Elias men de tror jag inte många vet
utan Elis var det allt som gällde


och jag tappade min första tand
17 maj 1953
på morfars 60 årsdag

70 åt sen med andra ord
och jag kommer ihåg det som i går
men vad jag gjorde i förrgår kommer jag inte ihåg

HURRA HURRA HURRA


en liten sväng och stödhandlade
65:- frukt o grönt

fast de var den här jag var ute efter egentligen


förmiddagsfika på IKEA
gick bra de oxå


  till vårat ICA och hämta
den förbeställda laxen
120 kr för 1½ kg 
laxkotletter 


och det blomma så vackert 
överallt


och kolla va bär det är i misteln



hemma blev det snabb lunch


och så sova lite


för att seden orka ta hand om köttfärsen 
med kort datum




blev bra


och när ugnen ändå var på
en fransk äppelkaka


fick receptet av Marie W häromdagen
och måste prova


När jag talade med Heddas gammelmatte Pia
i telefon
passade vi på att vila ryggen lite samtidigt


och Lennart fixade sisa omgången 
björkdricka 


kvällens TV
först lite matlagning


och sen lite historia
Tänk ändå att jag varit där
de är helt galet
ja
JÄTTEGALET




1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Det där med minnet har sin egen historia😂🤗