mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 16 februari 2021

när det går som det ska



 Blåmåndagen, även blå måndag eller svart måndagär ursprungligen måndagen efter fastlagssöndagen 
men numera kallas även, 
något felaktigt, måndagen i stilla veckan 
(efter palmsöndagen) för blåmåndag. 
Blåmåndag kallas även bull-, fläsk- eller korvmåndagen.
Namnet kommer från tyskans "Blauer Montag",
 kanske från den tid då 
man under fastlagen klädde (sydtyska) kyrkor i blått. 
Eftersom fastlagstiden var en tid med karnevaler och upptåg, 
övergick snart betydelsen till att bli "arbetsfri dag". 
Förr tog sig gärna hantverkargesällerna ledigt på måndagarna, 
så kallad frimåndag (förbjudet i skråordningen av år 1669).
En tradition i Bohuslän 
var att sota skorstenarna vita och fina på svarta måndagen. 
En tradition i Skåne var att slå katten ur tunnan, 
samt lekar och dans. Drängar och pigor hade frimåndag.
I norskan och danskan 
har ordet blåmåndag betydelsen "arbetsfri dag". 
I Finland förekommer flera olika benämningar på måndagen. 
I Österbotten kallas den för mulimåndag (mulen måndag) och kråkmåndag.
I Nyland för frimåndag och blåmåndag. 
I Åboland för mulimåndag och blåmåndag
text från Wikipedia.

Ringde så fort dom öppnade på DBI i dag
och vill ha foten omlagd
och jag får komma kl 11


Allt såg bra ut och nu har jag
fått foten runt såret tvättat
och nytt förband
känns skönt


kom på att det är ju dax för dom 
årliga proven
skrev till VC på 1177
när ja satt i bilen hem från DBI
ringde dom och sa att
nuförtiden behöver man ingen
remiss utan det är bara att åka upp
MEN nu var de så länge se det
skrevs en remiss i min journal
så Dr Peteer ringer mej på onsdag
ja ja hade han inte bara kunnat skriva en?
Men de är ju trevligt att prata med honom oxå


ja ja .....


kålpudding ser ut som biffar
men rätt goda och fina i konsistens
såsen för söt för min smak


Lennart var helt nöjd med pastan


Stolen behöver nya tassar
men min stol blev utan
vi hade bara fyra tassar kvar


finbesök till eftermiddagskaffet


ser ju inte så roligt ut
men oj så gott det blev
broccoligratäng med kassler
och i såsen hade jag en skvätt spenatsoppa 
som var kvar sen i går
och kvällen var sej lik






1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

En sådan underbar doktor du har👏👍Hoppas tröjan kommer idag,nyfiken ju😘🤗