mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 11 juni 2020

den äventyrlige Tillbergasonen som blev Hertig i Mongoliet

Bestermors sockerbullar



150 g smör
4 dl mjölk
50 g jäst för söt deg
2 ägg
1 dl strösocker
½ tsk salt
1 krm hjorthornssalt
13-14 dl fint vetemjöl
Fyllning:
kan vara äppelmos
100 g mjukt smör, ½ dl strösocker och 1 dl lemon curd
som man blandar och så hallon (favoriten)
 men den här gången blev det vaniljkräm o hallon
eller som den här gången 
tog jag fyllingen som brukar vara i  philadelfiabullar i långpanna

ja man tar vad man tycker är gott och de man har hemma


Smält smöret i en kastrull.
Tillsätt mjölk och värm till ca 35°.
Smula jästen i en degbunke.
Häll i degspadet och rör tills jästen har smält.
Rör ner ägg, socker, salt, hjorthornssalt
och det mesta av mjölet, lite i taget.
Spar lite till utbaket.
Arbeta degen smidig.
Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 45 min.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda igenom den.
Tillsätt ev mer mjöl.

kavla ut degen och ta ut tekaksstora bitar
eller skär fyrkanter ja de gör man som man vill
och lägger på fyllningen 


Nyp ihop bullen och lägg den med skarven nedåt i en pappersform.
jäs i 40 min
Grädda bullarna mitt i ugnen 6-8 min. 225°


pensla med smält smör och doppa i socker vid serveringen


 mos på potatis morot o kålrot
nästan rotmos och stekt korv


så har min bok kommit på bibblan
ska bli spännande att läsa om den
äventyrlige Tillbergasonen
som blev Hertig i Mongoliet
han födde i Vretbo Hällby 
jag ska åka och kolla stället
vid tillfälle


och bibblan känner man inte 
riktigt igen
själva Mötesplatsen har oxå 
blivit bibbla liksom
inte en stol så långt ögat kan nå
men böcker finns det 
och låna kan man

en röd kastanj så vacker


 det var så skönt ute så vi
bestämde att äta här


trevligt när man kan gå på "lokal"
fast man är 70+



 jag tog en laxros med fransk potatissallad
(dumpade lite Jo de gjorde jag men de var det värt)


 Lennart tog en tonfisksallad


 vi flyttade oss till "salongen" vid kaffet
Annika har bakat värdens gulligaste katalaner
(jag tog dock ingen ...fniss fniss)


 det var fler som var sugna på kaka







 kom lite folk medans vi var där
men det är långt mellan borden och ute




 kvällen fortsatte i utefikandets tecken
bjöd grannarna på nybakta bullar
ute på våran gård

 så där jag då är jag på sista ärmen


i dag skulle det bli ett avslut 
på en lång och segdragen process
den om Palme mordet
Tycket mer det bara blev ett Jasså....
Kändes som dom "tog" skandiamannen
som  skyldig ... han är ju död
och kan inte fällas för mord
utan fallet får läggas ner..
enkel lösning...

Sverige förlorade sin själ den kvällen
Sverige blev aldrig sej likt efter den kvällen
Sverige blev som förbytt den kvällen
Sverige blev kallt den kvällen







1 kommentar:

Ellinor sa...

Bra att vara granne med er,bullarna ser jättegoda ut👍Ja du,denna Palmeaffär ger bitter smak i munnen!Må han vila i frid❤️Njut av sommardagen,tänk så bra vi har det som kan vara ute med förstånd🤗