mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 7 juni 2020

När månen vandrar på fästet blå ......


 DÅ VAR DET SVERIGES DAG
inte så bra väder och pandemi
gör att firandet kom av sej
MEN FLAGGA GÖR VI


 skulle väl varit jordgubbar
men det blev rabarberkaka o grädde


 men sill o nypotatis blev rätt


 flyget hedrade corona offer
och hjältar inom vård o omsorg
genom att ha lite flyguppvisning


 så har mässingen flyttat in


 Lennart stod för kvällsmaten
Alberts special
skinka curry o banan
min favo här på Alberts krog


 Måste ju ha en stickning
få se vad det blir


 kvällen avslutades med filmen
en man som heter Ove
en mycket fin och tänkvärd film


undrar om de är fullmåne...
om inte så är det nästan i alla fall

När månen vandrar på himlen blå
Och tittar in genom rutan,
Då tänker jag understundom så
Och knäpper sakta på lutan:
Hvad du är lycklig, du måne klara,
Som får så högt över jorden fara
Och blott se på!

Väl ser du då dårskaper utan tal,
Det kan man nog hålla troligt;
Båd' älskande, som förgås af qval,
Och älskande som har roligt.
Väl ser du tåren från ögat rinner,
Men sorgen aldrig upp till dig hinner —
Det är för högt.

Spektaklet tröttar dig innan kort:
Det kan man icke förtänka,
Då går du bara helt simpelt bort:
Men ledsnar också att blänka.
Så blir du borta i några dagar
Och kommer åter när du behagar
Och ser på oss.

O, käre måne, tag mig till dig
Från denna verlden så trånga!
Här skulle visst ingen sakna mig,
Ty så'na finns här så många.
Jag längtar till dig upp i det höga,
Der skall väl en gång mitt trötta öga
Ej gråta mer.

Och när jag här ej skall dväljas mer
och gröna kullen mig gömmer,
du lika milt uppå graven ser
fast alla andra den glömmer.
Då skall min ande när den får fara
till stjärnelanden så fritt förklara
min kärlek dig.

1 kommentar:

Ellinor sa...

Den filmen lämnar spår efter sig,den är så rolig men också så otroligt sorglig😢Här firades dottern och svenska flaggan på en gång,så har det varit i 34 år sedan gulltjejen föddes,jordgubbstårta var det och den var himmelskt god👍👍👍🤗Glömde igår,din tröja blev ursnygg👏👏👏👏