mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 4 augusti 2021

barrträd med löv och nya beslut


många av våra träd på gården
har blivit angripna av granbarkborre


jag gråter för varje träd som måste fällas


vill ju ha kvar min lilla "skog"


vi har i alla fall vädens äldsta träd på gården
ett Ginkgon 

Den moderna ginkgon är uppenbart nära släkt 
med påträffade fossil från Perm, 270 miljoner år gamla.
 Från mitten av Jura och sedan under Krita
 utvecklades ginkgoer i många former 
och spred sig över Laurasien.
 Därefter blev de ganska sällsynta.
 Framme i Paleocen fanns bara en ginkgo-art kvar,
 G. adiantoides, och från slutet av Pliocen 
finns ginkgo-fossil endast i ett litet område i mitten av Kina. 
Det var här som ett fåtal individer överlevde till modern tid.

enligt Wikipedia


dagens lunch


Enköpingstorsk


en favorit som äts alldeles för sällan


så ringde min läkare
och vi kom fram till
INGA MERA PILLER
för benskörheten
eller jo två Calcichew-D3 tuggtabletter om dagen
men inga veckotabletter


nu blir det infusion i stället
1-2 gånger om året
han skulle kolla in hur mycket
så nu ska jag få "giftet" rakt in i blodet 
i stället för genom magen
får se om det finkar
sköterskan hör av sej och berättar mer


kollar lite vantmönster
den här är jag sugen på


för att inte tala om den här


kvällens promenad blev i hamnen
Lennart tog en glass
och skeden var av TRÄ
så obehagligt 
så kärvt
Men han är en tuffing min man
så han klarade det 


och så kom Pråmen på plats igen
vet inte riktigt vad dom gjort
men den har inte legat på sin plats på länge
men som sagt nu kommer hon tillbaka
Det är en restaurang 
för dej som inte vet



Lennart värmde på kalopsen och betade i potatisen 
blir ju så gott

gurkan börjar ta slut 
MÅSTE nog fixa en ny omgång

Hedda fyller snart 3 år 
och jag kollar om det finns nått man kan "baka"


Vi sitter på balkongen
 i det sista av kvällssol

 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Det klart att Hedda ska ha en god present😻Hoppas innerligt att infusionerna funkar,borde ju iaf vara bättre för magen✊️Kram