mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 29 augusti 2021

vilket väder ☀


Dimman ligger tät över bygden
att det finns en sjö och ett fjäll där
borta är det ingen som ser


prognosen ser ju lovande ut


svamparna jag plockade i går
när Hedda och jag var ute på tomten
ser ju riktigt fina ut

Två fick bli soppa

1l rensad svamp
2 gul lök
1-2 buljongtärningar
1,3 liter vatten
1½ dl i mat (grädde)
2 msk smör
3 msk vetemjöl
vitpeppar
 
Skär svampen i mindre bitar.
 Lägg svampen i en kastrull, 
stor nog att rymma soppan. 
Förkoka svampen på medelstark värme 
tills vätskan har kokat in. 
(i dag var dom så torra så de behövdes inte) 
Finhacka löken och fräs den
 tillsammans med svampen tills löken börjar få färg. 
Blanda vetemjöl o vatten
 och späd försiktigt under omröring. 
Tillsätt buljongen och låt koka upp.
Låt kokan soppan småkoka i 15 min, 
tillsätt grädden och låt koka i ytterligare 5 min.
Smaka av med salt o peppar



och två fick bli början till soppa
och läggas i frysen


i dag var det svårare...


ser kanske inte så gott ut med GRÅ soppa
men då jag använde Tegelsopp 
blir den mörk då svampen mörknar
när man skär i den
ja den blir nästan svart
GOTT är det i alla fall


en sväng till Oltokken 
och hälsa på Lena o Åke o Natalie
och deras hönor



och jag blev helt kär i den här vackra hönan


och kolla sporren på tuppen
det är inte ett grässtrå 
som går från benet och upp
det är SPORREN
borde använda tuppen
i tuppfäktning



men Lena sa att de var han för feg 
stor o ståtlig var han men feg







väl hemma gick vi en promenad i "skogen"


Carina ringde och sa att vi hade svamp att hämta
jo ja tackar sa vi
1000 TACK


fick ju lov att steka några till middagen


sen blev det altanhäng ända tills solen
gick ner bakom Brakko
18.50


och vad gör han då?
jo han Heddasäkrar altanen så 
så hon inte ska krypa in under
Hon gjorde det i dag
och kröp dessutom ur selet
inte så bra
då det springer 
lösa skällande hundar i den här byn

jag vill allt ha henne i koppel


Carinas ja nu är det ju våra svampar
ska finrensas


ett förtroligt samtal över svampen
dom är för söta mina vänner



de förväller vi och paketerar i morgon






 

2 kommentarer:

Ellinor Blomqvist sa...

Skönt att ni har koll på Hedda,en sån vacker tjej får ju inte komma bort✊️Önskar att jag kunde äta svamp för det är ju så gott!Men den där magen😡🤗

Mådde sa...

Lennart har svårt med kantareller MEN om den får LÅNG tid på sej vid tillagning går det nästan bra