mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 18 december 2023

JAG ÄLSKAR JULGRAN


frukost på sängen är inte min melodi
men gärna framför TV


då var det dax att rulla kulor då


och kan du förstå det blev 
4 över som inte fick plats på fatet
så dom tar vi till eftermiddagskaffet


hade älggryta kvar i frysen
så de fick bli det till lunch
Tack än en gång Bigge för köttet


jag la mej visserligen i sängen och 
lyssnade / sov en stund
satt inte kvar i fåtöljen


och så var det dax att avsmaka
jo ja tackar 
synd de bara var fyra som var över
eller de var nog tur kanske
GOTT GOTTI GOTTA


 GRANDAX
Lennart sågar av granen så det blir
ett nytt snitt så den kan dricka
mycket vatten och kanske
t.o.m sätta nya skott
de har hänt 


Hedda inspekterar vattenbaljan
och undrar varför den står där


jo se, de är ju granens plats 
det blir vatten i hela baljan
och den gamla julgransfoten
är avkapad i botten så 
granen går igenom  
och kan dricka hur mycket vatten
den vill liksom
brukar funka perfekt
För i en julgransfot går de inte 
så mycket vatten


så var den klar vår lilla gran
JAG ÄLSKAR JULGRAN
en riktig gran inte plast
MEN jag vet att de är praktiskt med
plastgran på många sätt
bättre än inget 


och allt är med år från år
Annaevas stjärna som hon gjorde på SMU
till julen -75


ett litet flygplan från
"Mors julbrev" 
även den från 70 talet


två klämkossor som ingen vet när dom kom
att klättra i granen 
MEN DOM SKA VARA MED


tomten till vänster har varit med
hela mitt vuxna liv
renen i mitten och tomten till höger
är nykomlingar i gänget


granen fixad och så lite glögg på det


varma mackor till kvällen
de är så enkelt och så gott


 

Inga kommentarer: