mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 29 juli 2023

med vibbar från min barndom....


Dimman ligger tät i byn


mot Jokksjaure och plocka 
lite älgört


den var just på gränsen att ha blommat över nu


så många fina blommor i diket


slåtterblomman är en av mina favoriter


den rutiga "blomman" långt bak
i bilden är ändå den 
blomma jag älskar mest



älggräset ska bli till saft
25-30 blomklasar
2 citroner
1 kanelstång
5 dl socker
1 liter vatten

skölj blommorna
skura och skiva citronerna
koka upp socker o vatten
blanda blommor o citroner 
lägg i kanelen och häll över 
sockerlagen
ställ svalt i några dagar
rör om varje dag
fortsättning följer......


en pytt på kassler potatis o vitkål


det är ÅSKA på håll o HAGEL o ösregn ... 12 mm
Hedda gillar inte de vädret
men när de värsta skurarna var över
somnade hon 


kvällens underhållning



kan säga att dom behövde jag inte


vilket drag...och vilken nostalgi
just den musiken som pappa spelade o lyssnade på
när jag var barn...


Pappa spelade ju både
trumpet o dragbasun
och just gospel/gladjazz
var repertoaren 
Pappa längst till väster


hämtade paket på "posten" = COOP
det RINNER ....trodde de var ölen




men de var tvättmedel
kan säga att de var kladdigt

Lennart diskade tomattetror o godispåsar
allt var kletigt
Nu har jag talat om för Matsmart
att dom inte var så smarta och la 
tvättmedlet unders...
får se va dom säger på måndag 
när dom är på plats igen


fint folk äter sent... eller nått
en sallad i stället för kvällsmackan









 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Lilla Heddakatten ❤️Åskar här i Neukloster just nu men oerhört varmt😻