mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

lördag 1 september 2018

50 år i Yttervik


 blev så sugen på MANDELKUBB


men då det inte fanns några bittermandlar hemma
blev det VANILJKUBB i stället


Rör 100 g smör med 1 dl socker pösigt
tillsätt 2 äggulor
lös 1 tsk hjorthonssalt i 1 dl mjölk blanda i 
tillsätt 10 rivna bittermandlar 
i dag blev det 1 msk vaniljsocker
och 5½ dl vetemjöl

rulla längder
skär i lagom bitar
doppa i äggvita o pärlsocker ev hackad mandel

grädda i 200° ca 15 min


dagens lunch torsk med ägg o persiljesås


MEN varför finns det ingen SVENSK persilja 
den här smakade visserligen persilja
men var hård som eklöv 


 Lennart plockade "lite" lingon här på gården
blev 7 liter
han var inte av tomten 
snacka om närproducerat



 jag gör sylt på mitt sätt...
7 liter lingon +1 liter socker

mal 4 liter rör i sockret tills de smält
häl i dom 3liter  hela lingonen 
färdigt ... eller nu ska de ju fyllas på burkar förstås
jag fryser min sylt 
har ju ingen matkällare i stan



 la mobilen i fickan 
och fick hämta upp den på marken
HÅL i fickan med andra ord


men då jag ÄLSKAR att laga 
var det inget större problem


 köpte mej ett par "nya" bubblisar
så lycklig snygg färg och bra pris blev det


 så kom vår älskade granne på besök
en palt och lite fisk o äggsås


men Doris tyckte nog jag var lite snål i dag


 så var det dax att fira
50 år i Yttervik
vi åt på Nannas kök i Hemavan 
prova det om du har vägarna förbi 


 tänka sej den här killen var 22 år den sommaren 
när vi hyrde huset borta i AndersJansviken 
och jag hade just fyllt 21 och var rätt gravid 💟
Inte en sommar har vi missat YTTERVIK
sen dess

 Hamburgare 189:-

Nötfärs från Slussfors kossor,
Munkens Svarta ost, sallad,
ljummen tomatsalsa, aioli, pommes frites
100% Nötkött serveras medium


 Moules frites Hel 269:- Halv 159:-

Musslor, lök, chili, vitt vin,
grädde, persilja, bröd
Serveras med pommes frites och aioli

jag tog HALV portion den var stor den
lite starkt var det men det gick



 vi blev bjudna på kaffet 
eftersom musslorna var lite väl chiliga 


så kom vi hem till vårt lilla hem
och lyktan lyste så vackert 

Inga kommentarer: