mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 7 september 2018

Tack Kata Dalström och alla andra som kämpat för rösträtt


 tänk så olika björkarna gulnar
en ser ut som gullregn och och en är helgul

 Tack alla kämpar som sett till att även jag får rösta
en kvinna som inte tillhör samhällets toppskikt 
Tänk hur det var förr
endast men med status fick rösta

och när det skulle bli "allmän" rösträtt var tanken
ALLA MEN och gifta men fick två röster
INGA KVINNOR nej då...

men se nu är det annorlunda
och jag utnyttjar min RÄTTIGHET

Den 24 maj 1919 beslutade man i Sverige 
att införa allmän rösträtt för kvinnor
när det gällde val till riksdagens andra kammare i plenum.
 År 1921 genomfördes dock det första valet 
till andra kammaren där kvinnor deltog.

 Lunch på Wärdshuset 
träffade Jocke o Gustav

 jag åt köttfärsbiffar med brunsås potatis o grönt
Lennart stekt fläsk o löksås

 sen for vi till Åke o Lena

Lennart ska fixa Natalis ROSA rum
nu blir det VITA /ljusgrå rummet i stället
en fin tapet med ljusgrå/silverfärgade träd

 det är varmt i dag oxå ... märkligt väder

 nu ska stegen få sej en ny plats


 förr har den hängt bakom båten
så korkat i så många år

 fick de här FINA FINA tackkortet i dag
älskade ungar

 men titta här ICA i Hemavan kunde leverera 
SVENSK PERSILJA
då undrar man varför inte Konsum kan

 och svensk gurka...så det blev en burk 
pressgurka

lagom klar till kvällens
kåldolme

1 kommentar:

Ellinor sa...

Glad över att få rösta och leva i en demokrati👍