mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 12 september 2018

ombyte förnöjer....

 ja då tar vi ett nytt ställe som det gör ont på..
käkleden upp mot örat ut i underkäken
jo jag vet
 bettfysiologen sa att jag antagligen har 
artos även i käkleden

 men här är det inte ombyte inte 
dessa pannor är gamla som gatan
och jag byter inte ut dom
även om fysioterapeuten sa det
Blir det för jobbigt får Lennart lyfta dom
Plättlaggen är tyngst märkligt nog

 vad vore livet utan dessa piller

och Kaffe??

 nu ska det "bakas"
får ju främmande till lunch

 lägga kolor på plåt
ugnen på 175°

 och 5 min senare 
underbart goda 
knäckflarn

Jocke kom till lunch 
bjöd på svampsoppa med tillbehör
stekt bacon, persilja o ostmacka

1l rensad svamp
2 gul lök
2 buljongtärningar
1,3 liter vatten
1½ dl i mat (grädde)
2 msk smör
3 msk vetemjöl
vitpeppar

Skär svampen i mindre bitar. 
Lägg svampen i en kastrull, stor nog att rymma soppan. 
Förkoka svampen på medelstark värme tills vätskan har kokat in.
 (i dag var dom så torra så de behövdes inte) 
Finhacka löken och fräs den tillsammans med svampen tills löken börjar få färg. 
Blanda vetemjöl o vatten 
och späd försiktigt under omröring. 
Tillsätt buljongen och låt koka upp.
Låt kokan soppan småkoka i 15 min, 
tillsätt grädden och smaka av

 Trädgårdsföreningen hade träff
i D-huset på kvällskvisten


vi fick smaka på denna underbara röra

 Johannas finska svampröra
1 liter rensad tagg skär i bitar 1- 1½ cm i fyrkanter 
2 liter vatten
3msk salt
Koka 10 min
häll upp svampen i durkslag och lägg en talrik som tyngd
låt ligga och vattna ur..krama ur det sista
blanda i
1 rödlök, finhackad
3dl cremefrece
Soya 1-2 msk (eller efter behag)
Svartpeppar
dill
blanda i den avrunna svampen

 det var matsvampar men mest giftiga 
som var bra att färga garn med
det finns 10 000 svampar i norden
och bara 100 av dom är matsvampar 

 lite goda äpplen är ju aldrig fel

 ja där borta är Ryfjället
bara så ni vet....

en socka 
blodappelsinfärgad 
då är det bara att sticka en till
för dom flesta vill ha två sockor

1 kommentar:

Ellinor sa...

Tur att det finns några ställen som inte gör ont🙏Min gjutjärnspanna och plättlagg är allra bäst även om dom är urtunga men en så länge går det med båda händerna💪🏿kram