mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 19 oktober 2020

Att prova nått nytt...

våran kran på soppköket
sprutade åt ALLA HÅLL
dock inte rakt ner



David o Tina våra smörgåsnissar




Ärtsoppa från Västerås Officersmäss


och köttfärssoppan jag kokat


kaffet på G


i dag var det "kakbuffé"


en rulltårta från frysen
tror de är jag som bakat


småscones med lingonsylt
sconsen från gårdagens Afternoon the
och lingonsylten fick vi av Maria 


Kopparlundens bageri stod för bullarna


kakor som flickorna på Carlforska bakat


nästan 20 liter köttfärssoppa försvann
liksom 4-5 liter ärtsoppa
35-40 gäster 
några fick matlådor md
jag hade sparat Lasagne o köttgryta 
som vart över här hemma
och så fick vi fina baguetter med skinka o ost
från kopparlunden
och MÅNGA fick påsar med fikabröd med hem idag
mycket uppskattat


så där ja nu är det städat och klart
jag har kört en vända med svinto i diskhon
blir så ful av allt kaffe
och Lennart har fixat en ny 
"vattenspridare"
som inte sprider i hela köket


även vi fick köttgryta när vi kom hem
hade sparat till oss oxå 


nu blir de spännande
kvittenmarmelad
har aldrig gjort eller ätit 

men så många frön de var i dom 
ja ja dom ska jag inte ha utan fick pilla bort


ska göra två med olika koktid

Kvittenmarmelad med kardemummakärnor
Skala, kärna ur och tärna 3 stora kvittenfrukter. 
Lägg frukten i en kastrull och häll över vatten 
så att vattnet precis täcker frukten. 
Tillsätt 5 dl socker och 1 tsk hela kardemummakärnor. 
Låt koka på svag värme 2-3 timmar 
tills den marmeladen gått från gul till snyggt röd.
 Pressa i 1 msk citron och låt sjuda på låg värme i ytterligare 5 min. 
Häll upp i en väl rengjord burk. 
Gott på scones tillsammans med vispad crème fraiche.


ser dramatiskt ut på himlen


och de där den gula kokat 45 min
den mörkröda 2½ timme
samma recept olika tid

kommer att göra mer helt klart 


en Albert fick det bli














1 kommentar:

Ellinor sa...

En gång för många år sedan bet jag i ett kvitten i tron att det var ett äpple,absolut inte gott!Troligen betydligt godare som marmelad👌🤗