mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 25 oktober 2020

Raggsockans dag // Garndag




började dagen här på April


med förmiddagsfika och handla bröd


en tur till Naturkompaniet
Lennart köpte laglapp till regnjackan


men nog ser det tråkigt ut så här års....


hämtade garnpaket på "posten"
så jag kan börja sticka sockorna till
fam Carpemo


så passande att det är raggsockans dag i dag


fixar två kg smörgåsmargarin
till soppköket


och så var det dax för soppan

 Mirjams mulligatawny
indisk linssoppa från Ceylon

Lennart hackade 10 gula lökar 
och jag 2 vitlökar och 7 stora morötter



som fick fräsa i olja och 1dl curry


8 burkar tomater en knippe lagerblad 
tror det var 15 st
15 grönsaksbuljongtärningar
örtsalt en "näve"
2 dl tomatpuré
(då det ska vara persilja till garnering
och jag har hackat den fick stjälkarna åka i soppan
de är den "kvasten" som ligger där till höger
den tar jag upp sen)
nu får de puttra en stund
så häller jag i 2 liter röda linser imorgon
mera vatten och smakar av då
blir att tillsätta citronsaft i morgon oxå
 

Bästa Heleena kom med lite smått och gott


hon hade fått en kasse med ett 
"UFO"... som ingen ville göra klart
hon undrade om jag ville ha 
eller
om hon skulle kasta

VILKEN FRÅGA...❤


undrar hur länge tröja legat... 
mönstret kostar 1,75
och ICAs eget garn Trofé

Ja allt finns i påsen
garn o stickor 
det är bara ½ ärm kavar att sticka


ris o kyckling till middag



så var jag igång med sockorna


måste ju prova brödet från April
  Lennart hade köpt ett valnötsbröd


OJ säger jag bara 
vilken dröm


har ju två beställningar 
6 par sockor till familjen Carpemo
och 6 glassar till en förskola

TREVLIGT 























1 kommentar:

Ellinor sa...

Soppan låter supergod👍Njut av dagen