mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 3 mars 2019

Gryta från Västafrika och loppisfynd

 En mycket talande bild som för inleda första lördagen i mars

 ännu en magisk morgon 
en tur ut till Bäckby
och Läkarmissonen
MYCKET folk som vanligt

glada toner på dragspel

 och Jultomten på besök
han hade t.o.m röda raggsockor i skorna
så de MÅSTE vara en riktig tomte eller hur

 skulle titta efter en ny lampa till köksfönstret

 men det blev ett rånjärn istället
60:- kunde ju inte låta det stå kvar i hyllan

 längtar tills jag får prova 

svängde förbi vid KRIS med en kasse böcker
lite kriminalare den här gången

 så var det dax att göra gryta/soppa till morgonens soppkök
har fått en massa svarta bönor av Alexandra
men vi har även köpt till vita, röda, spräckliga
här ska hackas lök en stund

 Wake Ewa 
Böngryta från Nigeria
till 4 personer
5-6 dl kokta bönor
2 gula lökar
4 tomater (1 burk krossade tomater)
3-4 msk rapsolja
1 tsk chilipulver
1 tsk timjan
1 tsk mald koriander
1 tsk socker
salt

 skala löken och hacka den ena och skiva den andra
hetta upp olja till medelvärme i en gryta och lägg i all lök
Låt den fräsa på svag värme i 5 min
hacka tomaterna 
Rör i tomaterna och smaksätt med 
chili, timjan o koriander
koka under lock i 5 min
lägg i bönorna 
smaksätt med socker och salt
koka ytterligare 5 min

servera som ensamrätt eller till stekt kött eller fisk
här med falukorv

 kvällens middag
stek med påssås jo de är sant
Café de Paris
bönor o sallad

så var lilla västen klar

så var det laddat för Mello

3 kommentarer:

Berith sa...

Lika kreativ som vanligt!

Ellinor sa...

Har aldrig använt ett rånjärn men min svärmor gjorde sådana till varje jul och dom var underbara👏👏👏kram

Elin Alenius sa...

Länge sedan jag var in och hälsade på i din blogg :)
Ser du har läst Lars Kepler. Samlar på deras böcker, bara läst den första av dom ännu. Får se sedan vad man gör av dom.