mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 22 september 2019

jag säljer klipulver ... någon intresserad ?

 en kylig morgon med lite snö på marken

 helt i sin ordning i den här delen av landet

 dagens lunch 
köttgryta kvar sen förr
bara att värma
praktiskt

jag vilar Lennart plockar nypon



så var det dax att RENSA



Någon intresserad av att köpa
jag är billig...fniss fniss
eller nej jag lägger ut det till fåglarna
bli nog bra de oxå 

 800 g nypon 
tre vissna äpple
3 msk riven ingefära
en liten skvätt vatten
(får ju inte koka tort)
koka tills nyponen känns mjuka
mixade med mixerstav
400 g syltsocker 
koka i 10 min
va la klart

 då våra nyponen hade så lite smak
la jag till stjärnanis för att få lite smak
blir gott på rostemackan

lite glass o kaffe efter allt rensande

kvällens mat blev uppstekt palt 

det blir så fint

 varvar lite med stickning o virkning


jag är så gammal att fredagsmys inte var uppfunnet 
när jag var liten

Begreppet "fredagsmys" etablerades på 1990-talet.
Ordet förekom troligen första gången i en presstext 1994.
 2006 kom ordet med i Svenska Akademiens ordlista.

vi hade möjligen lite trevligt på lördagen
det kom ofta vänner till mina föräldrar
det blev sång musik o handarbete

Lördagsgodis förekom inte i vårt hus...
Farmor o Farfar hade ju kiosk

 Lösgodiset blev alltmer
 lättillgängligt i butikerna i Sverige från och med 1985 
då hälsovårdsnämnden tillät självplock av godis för kunderna. 
Detta gjorde att begreppet lördagsgodis blev allt vanligare i Sverige. 
Seden var relativt allmänt accepterad i Sverige från 1950-talet

Men nu gör jag som jag vill
vilken dag som helst
och i kväll ville jag ha lite mys

låg ett paket i lådan i dag
hade ju kommit redan igår 
men vi kollade inte lådan
ett fint paket till våra tjejer
 som besöker soppköket
tack Anneli Zackrisson

1 kommentar:

Ellinot sa...

Låter väldigt mumsigt👍kram