mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 20 september 2019

nyponmarmelad o pensionärskaka

Nyponmarmelad är jättegott! Kanske för att det innehåller en hel del socker, men det tänker jag inte låtsas om. Resultatet, dvs. smakintensiteten, varierar lite beroende på nyponsort. Nypon kommer som ni vet från rosenbusken och det finns en mängd olika arter (upp till 20 vilda arter, samt eoner av hybrider). Mina favoriter är nyponros (Rosa dumalis), stenros (Rosa canina) och vresros (Rosa rugosa) på grund av att dessa är relativt vanliga samt producerar stora nypon. Nyponen kan med fördel skördas långt in på vintern, men spara gärna några till fåglarna, de har inget ICA att gå till.
Recept på nyponmarmelad
500 gram nypon
1/2 citron
5dl vatten
4 dl syltsocker
en bit ingefära (eller kanelstång eller vaniljstång eller vad du nu tycker om)
Grovhacka nyponen. Ingen rensning behövs. Koka nyponen och ingefäran tillsammans med vattnet tills nyponen känns mosiga (ca. 20 min). Passera blandningen och sila bort fröer och skalrester genom ett durkslag. Koka upp igen tillsammans med citronsaft och syltsocker och låt koka i ungefär 10 min. Häll upp på väl rengjord burk(ar).

Inga kommentarer: