mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 12 juli 2021

gofika med goungarna


Hedda är en märklig kisse
hon låter bli mitt gran
men sen vill hon ligga på stickningen
de är ju en annan sak
"gosig filt du gör matte
den är väll till mej
Nej Hedda det ska bli en tröja till matte"


i dag får vi lite fikafrämmande
så då bakar jag en rulltårta
en glutenfri
så alla kan äta


recept från Mormor Lina
lilla bakbordet var Mamma Hjördis
som hennes morbror Fredrik snickrade
nån gång slutet av 20 talet...
men jisses den är nästan 100 år ju 
och äppelmoset från sonen
rulltårtan till dottern o mågen
ja Lennart och jag får vara med på ett hörn


när man gör på bara potatismjöl
vill rulltårtan gärna platta till sej
men god i alla fall


en kudde här och en kudde där
så går det att sitta en liten stund


här blev det gofika 
med goungarna
hård macka med västeråsgurka
och rulltårta
kaffe o björkdricka
och lilla tokiga Hedda som inte
vågar hoppa ur korgen


Anna fick i alla fall lite mys med Hedda
innan hon åter tog tillflykten till sin korg o filt


hade en skvätt champinjon kvar
blev gott i pytt light 
köttbullar-potatis-svamp



talade med en vän i kväll om samisk slöjd
han hade beställt saker från en firma i norr
och jag kollade in på deras sida
och fann detta 


då måste jag ju ta kort på dom armband
som mamma gjort
och visa honom


ja sa ju att Hedda var duktig kisse
mitt nystan får ligga ifred


fotbollsmat
makrill-hårdkoktägg-majo
extra svartpeppar och en ostskiva


det var nått vi ofta år på 70 talet
och det är gott även idag


varven är LÅNGA
och jag tycker det är svårt att sticka
i värmen + att inte kunna sitta ordentligt
men det går framåt i alla fall

 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Hedda vill ha färdiga saker inte nystanet👌Gokatt❤️Så mysigt att få träffa sina barn,oavsett ålder👌🤗