mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 4 november 2021

VILL JU KUNNA och ORKA


som jag har väntat
i två år


men nu är det beställt
så kul


nej då jag har inte glömt


svamparna har stått på balkongen i natt
nu är dom paketerade i 
PLATTA paket 
tar ju mindre plats i frysen
och tinar fortare
nu ska om in i frysen


i väntan på 
Gullpigan Stella
klipper jag till en 
"påse" att ha i korgen
på Carl-Oskar


så kom hon 
vi börjar som sej bör
med ett "upptaktsmöte"
inklusive fika
där vi planerar dagen


Stella var ivrig att komma igång
här mäter hon och ritar
gammelmormors klänning 
ska förvandlas till en kjol
till Stella


linjalen Stella använder är från
skräddare Wilhelm Berglund *1878 †1948
det var min farmors far
han var skräddare i Stora Skedvi
tänk nu på släktled
Wilhelm
Astrid
Elow
Måd
Annaeva
Hannah
STELLA
rent magiskt skulle jag säga


första gången tjejen sitter vid symaskinen
går så bra så
vi fick bara sprätta lite lite
där det blev lite för snett


man blir hungrig av att jobba



så var kjolen klar
och damen är NÖJD


tar lite paus
och börjar på en farsdagspresent


inslagen och klar
kan meddela att även den är 
tillverkad med symaskinens hjälp


ja men vi syr en väska oxå
när vi i alla fall har symaskinen framme
i samma tyg som min väska/påse
till Carl-Oskar
av en gardin 
från pingstkyrkans loppis

jag fick inte tillfälle att sy min "påse"
men symaskinen bor ju kvar hos mej
det kommer fler dagar


undrar va dom talar om
två brudar emellan



HELT SLUT
tror jag orkar mer än jag gör
tror ryggen håller för mer än den gör
Stella var så duktig men jag 
orkar inte
 BLIR så LEDSEN
VILL JU KUNNA och ORKA


tanken var en kycklinggryta i kväll
men den orken fanns ju inte
korv o pulvermos
jo då de är mat de oxå






 

2 kommentarer:

Ellinor Blomqvist sa...

Vilken duktig tjej👏Den där orken som bara tar slut är riktigt trist😢Kram

Marie sa...

Det är så roligt att se att de unga har drivet att pyssla o göra nytt av gammalt! Även om de inte fortsätter med det i vuxen ålder kommer de säkert ihåg att de har gjort det som barn. Ta vara på dej o vila din kropp!❤