mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

söndag 14 mars 2021

Blåklockan vår nya nationalblomma 💙


fick för mej att göra veckosallad
de är ju en höjdare

la upp en bild på FB
Niklas såg det och sände ett pm om receptet
jag gör ju på det som ligger i grönsakslådan
liksom Men jag tänkte
jag VET att jag har ett originalrecept
möjligen i pärmen från när jag 
bodde på sala lasarett
och gick överviktsskolan
(det var 2001 visade de sej)
och jo då där var det

3-4 grovt rivna morötter 1 kg strimlad vitkål 2 strimlade paprikor 1 strimlad purjolök 2 hackade saltgurkor dressing 1dl vitvinsvinäger 1 dl rapsolja 3-4 tsk salladskrydda


och så ska köttet in i fryen


lägger det två och två 
med papper emellan
blir lättare att ta fram och tina



kan säga att wienerkorv är god när den är på "riktigt"
är ju inte så förtjust i såna där varmkorvar
men den här var riktigt god
och sen med moset Lennart fixat 
blev det en höjdare


i dag har vi fått en nationalblomma
det blev en liten blåklocka
fotot är från Yttervik 


och här är den lilla blomman 
på fjället vid Akersvattnet
och den står under ståtliga
Fjällbruden


här nedan finns en länk till dej
som är lite nyfiken på blomman


sjömansbiff är inte heller dumt
och nu hade ju salladen stått en dag
den blir ju liksom godare efter ett tag
så i morgon är det riktigt god


Mello i stugorna
don efter person
mitt glas är störst


och "rätt" låt van sägs det 
ja han är duktig killen från Sala
Tusse 
ursäkta men jag tycker de låter som en katt
men jag älskar ju katter ❤ så jag är kanske förlåten


Jag har slaktat en gammal kompressionsstrumpa
tog foten till handleden
blev ju superbra




 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Gillar verkligen veckosalladen och den blir godare och godare👍Mello,ja,mycket fladdrande lampor och mycket skrän,inser att jag blir alldeles trött i huvudet😘🤗Grattis på namnsdagen 🌷