mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

tisdag 9 mars 2021

en viktig dag att minnas


Internationella kvinnodagen 

den 8 mars 

firas officiellt sedan 1977, 

på initiativ av FN. 

Dagens ursprung är den tidiga arbetarrörelsen och kvinnorörelsen. 

Dagen firades av vänsterkvinnor 1911 

och har fram till 1970-talets slut 

förknippats med den kvinnliga vänsterrörelsen. 

Nuförtiden är dagen inte kopplad till någon uttalad politisk ideologi, 

utan betraktas som en allmän dag för kvinnofrågor.

Bilden: Demonstrationståg för kvinnors rösträtt 1918 i Göteborg.

 Foto: Anna Backlund, ©Nordiska museet.



stuvade morötter och en köttfärsbiff/hamburgare 


Lennart tog en sväng ut i vildmarken


Hemfallet 
närmare bestämt


tänk att vi har 
sådan vildmark i stan
eller i alla fall i kommunen 


till kvällen blev det fisksoppa


ja men jag virka på 


och är det kvinnodag så är det
dottern och jag en solig dag i Finnåker


1956 Blåsboskolan
alla flickor i kjol/klänning
lärarinnan Alva Lundblad


och läsåret 1958-59
men så nu är det långbyxor som gäller
här var det 
fröken Karin Fransson





 

2 kommentarer:

Ellinor Blomqvist sa...

Det är många som kämpat för vår jämlikhet och det ska dom ha rosor för🌹🌹🌹🌹🌹Kul att bo i sta'n och ändå ha naturen nära👌Kram

Unknown sa...

Roligt med gamla skolkort, tycker mig känna igen dig🙂