mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

onsdag 3 mars 2021

mandelkubbens dag


skrev till VC 
kan ju se att läkaren vidimerat mina prover den 24 feb
men jag har inte fått nått svar från honom
fick snabbt svar från sköterskan


enligt henne skrev han svar/brev samma dag
men posten har inte lyckats vidarebefordra de till mej
Jag begärde då en telefontid 
fanns inga tider Då det är som det är med pandemin
ALLA vill ha telefontid numera
MEN han ringer i alla  fall den 10 mars på efm
så jag får höra om proverna
dom flesta var ju BRA
men ett var på tok för högt 
S-Ferritin
mitt värde 690 µg/L
referensvärde 12 - 327 µg/L
undrar va de betyder???


ska fixa sjömansbiff 


så där 
nu får den stå där en stund


då passer jag på att duscha


hade lite rabarberkräm kvar
måste ätas upp
tillsammans med lite "skräp"


ser bra ut har stått i ugnen 1 timme
blir bra till kvällsmat
i dag och några lådor till sen


både Lennart och jag blev glada
härligt med lite tillskott
runt den 8 april ska det vist klirra i kassan


är det mandelkubbens dag så är det
Rör 100g smör och 1 dl socker pösigt
tillsätt 2 äggulor
lös 1 tsk hjorthornssalt i 1 dl mjölk och blanda i
tillsätt 10 rivna bittermandlar och 5½ dl vetemjöl
rulla längder
skär i lagom bitar
doppa i äggvita o socker ev mandel
lägg på plåt med bakplåtspapper
grädda i 200° ca 15 min
njut med kall mjölk eller kaffe....


så mört och fint
hade kunnat äta utan tänder 
nästan i alla fall











1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Mandelkubb är jättegott och klirr i kassan är ju alltid trevligt,sjömansbiff var mannens favoriträtt och han var duktig på att göra det också👍Njut av dagen🤗