mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 14 januari 2022

Då var julen slut... eller varade den ända till Påsk?




Knut som har namnsdag i dag

Tjugondag Knut – en efterfest

Den 13 januari, tjugo dagar efter jul, är julen slut i vårt land.
 I äldre tradition och på andra håll i Europa tar julen slut den 7 januari, 
det vill säga när vi firar trettondagen. 
Knutdagen har sitt namn efter den danske hertigen Knut Lavard, 
som mördades den 7 januari 1131
 och senare blev helgonförklarad. 
Hans dödsdag råkade vara dagen efter trettondagen, då julen var slut. 
Men vid slutet av 1600-talet förlängdes julfirandet med en vecka, 
och namnet Knut flyttades från 7 till 13 januari. 
Orsaken var att varje stor kyrkohögtid i äldre tid 
hade en efterfest åtta dagar senare, en så kallad oktav.
Den konung Knut som nämns i Bondepraktikan är den danske kungen Knut, 
som även han blev helgonförklarad 
och som var beskyddare av de medeltida Knutsgillena.
 Gillen var en form av medeltida handelskompanier. 
Knutsgillena arrangerade ibland knutsbaler, 
vilket sannolikt påverkar tjugondag Knut och julgransplundringarna.


nu har vi städat ut vår jul
var inte så mycket kvar
lite stjärnor o dukar
men som sagt nu är allt bort



Lunch på Officersmässen
jag åt bara "Brännvinsbordet"


Lennart tog en schnitzel  


och så en liten grej till efterrätt
citronkräm grädde o jordgubbar


jag ska fixa lite gräs till 
Hedda


gör som det står på förpackningen
vänder upp och ner på den för
att göra hål i botten
MEN det gick inte riktigt som
det var tänkt
allt hamnade på bänken
för locket for av


ja ja nu är det i alla fall fixat
om nån dag ska det grönska


behöver låna en diskmaskin
för att diska alla mina kakmått
får gå in till grannen i morgon 
tror jag

(har ingen diskmaskin själv liksom)


en klassiker från förr
pasta, ädelost, grädde o jordnötter


magisk solnedgång i kväll


så skönt 
kurr kurr kurr


så var jag igång med Tunikan


 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Hedda kommer att älska gräset..tror jag!Nu är julen slut på riktigt,välkommen tillbaka 👵🏻