mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

fredag 7 januari 2022

en julfest med lucia ... vilka minnen


i dag är det
en dag som liksom faller bort
klicka på den blå texten 
(om du inte redan gjort det)
så lär du dej mer om dagen


bild från nätet
När jag var barn
kunde det hända att 
Fackföreningen som pappa var med i
hade julgransplundring
i Officershuset
En gång var det t.o.m Luciatåg då
och jag fick var lucia
Märkligt för det var stora flickor/ unga tanter
i tåget 
Medans jag var 5 år
och ända barnet

Hur som jag fick (N-docka) en mörkhyad skönhet
med blomsterkrans kring halsen och bastkjol
MEN dockans utseende var europeiskt 
skulle man kunna säga
men färgen var brun


nått i den här stilen 
men min docka
 hade dock inget "riktigt" hår
men blå ögon

tror dockan finns i gömmorna
men vart vet jag inte


vi behövde fylla på i kylen
mjölk o potatis är ju alltid slut
 var  rätt ensamma i butiken


hittade färdiga biffar för halva priset
blev en god lunch


sen blev det sova en stund
Hedda har fått en "ny" plats
när vi städade la Lennart upp 
hennes lilla bo i hennes fåtölj
och vipps var det PERFEKT
så de fick ligga kvar där
låg i bokhyllan förut


en kålpudding


och frikadeller
nu var köttfärsen tinad



jag är inte så förtjust i köttfärs i rulle 
vill ha platta paket
men jag är förtjust i den här köttfärsen


kålsoppa med frikadeller
till middag


den här godingen blir mat i morgon
och någon mer dag 😋


lukta är tillåtet 
men inte smaka/bita
visserligen är inte tulpaner giftiga
men Hedda får INTE äta på några blommor
med ett skarpt NEJ
och hon backar och ser mer än 
förnärmad ut


hittade kvittot från tandläkaren i fickan
tänkte du skulle få se det
vist blir man glad
MEN det hade ju varit bättre om
tänderna hört till kroppen
och gått på det "vanliga"
högkostnadskortet


köpte en påse tunnbröd
när vi var och handlade
ska bli kex


och det blev det
penslade med olja på båda sidor
strödde på
flingsalt o sesamfrön
in i 250° tills dom fått färg


ja men kvällens ostbricka 
med våra nybakta kex

 

1 kommentar:

Ellinor Blomqvist sa...

Fiffiga kex,måste testas👍Hedda är en duktig kisse❤️