mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

måndag 20 maj 2019

en dag full med KÄRLEK av olika sorter

I dag är det FÖRLOVNINGSDAG för oss
19 maj 1965
fotot är dock från mars 66 
och Lennarts pojkrum

att hacka 10 ökar är inte kul 
men med en sån här grej går det rätt bra
bara man har kraft i arm
och de har inte jag
så min bästa hälft får fixa det

blev vist lite skräpigt 
men va då 
de går att fixa
och löken är hackad

10 lökar fräses i olja
1 liter matlagningsgrädda hälls på
6 buljongtärningar (eller fond)
häll på 5-6l vatten och låt koka tills linserna är nästan klara
lägg i 1 kg spenat och koka 10 min till
späd till önskad konsistens
smaka av

så for vi ut till Mässen och hämtade
ett bläck med raggmunk som Ninni fixat
och ett bläck med korv o kött 
så ner till Intiman för att sätta fart
STOPP
det är nått manki mang med dörren
så den ville inte öppna sej
Lennart fick fara ut till mässen och hämta 
extra nyckel
och då gick det 
BRA

Lennart fick den stora äran att hacka kött
och korv som skulle serveras

Han inte ta kort i början
men efter 40 min hade vi redan haft 40 gäster
och det hade minskat rejält i alla grytor och fat

 bröd från Kopparlunden

ost som någon volontär skänkt

salladen jag gjorde igår


köttet o korven Lennart skar som var från Mässen
och så kokade vi pasta som Helle E skänkt

 Raggmunk från Mässen 
Ninni har fixat dom i veckan
det hade kunnat få var dubbelt så många
det gillade gästerna

Pernilla hade med lingonsylt 
och Aivar hade vi i kylen
tror den är skänkt av mässen den oxå 

 jag hittade lite kakor på hyllan

 Bästa soppköksvännen Anna-Greta 
kom ner med nybakt rulltårta

Kia hade med bullar


Innan dagen var slut 
hade vi serverat över 50 gäster
tre fick med sej matlåda
och 10 st smörgåspaket
så ses vi nästa söndag

landade hemma på balkongen

det var en liten skvätt soppa kvar
lagom till Lennart och mej
kokade 12 liter ... 

 en underbar kväll att tillbringa på balkongen
kl 21.15 solen på väg ner
21.45 nu är den borta 
men färgar ändå himlen röd/lila 
avslutade dagen med 
VÄRLDENS KRAMP
insidan lår


1 kommentar:

Ellinor sa...

Tänk så många mätta magar,jag blir lycklig av tanken❤️❤️❤️❤️❤️