mina älskade katter

mina älskade katter
klicka på bilden så kommer du till Hjärtekatten

torsdag 16 maj 2019

en dag mitt i MAJ

 Vi har ekorre även i stan
han satt så fint och länge ända tills jag tog upp mobilen
men man ser ändå att det är en "Kurre"

 vi har en Ornäsbjörk på gården
den är så vacker

 för att inte tala om förgätmigej
dom är ju så himla söta

 utanför Resmilan blommar det oxå 
dock "bara" maskrosor
men även dom är ju fina

 vi har mycket tulpaner på gården
som här gula är så stolta

 Catta som bor i marklägenhet
med liten uteplats 
har fått hyresgäst i klätterhortensian

 här ligger det en Björktrast på ägg
man ser ögat
Jo de är sant 

 rododendron blommar så det knakar


 och så hittade jag den här 
någon form av julros 
den har jag inte sett förtur 
står i rabatten utanför Odensvi 7

 ja de här såg ju inte kul ut
det är en pytt på renskav o pasta
köpte den på ICA när jag var dit
men 25:- kostade den och gott var det sa Lennart
(kort datum)

själv åt jag rester av Levern






så var det dax att fixa innan kvällens gäster
jag använde ICAs resept på gazpacho
och oststängerna är från kokaihop.se


 så var det dax för den underliga kycklinggrytan
märkliga ingredienser

ett paket kycklinglårfile
8 smålökar
1½ tsk salt
2 krm peppar
2 tsk ingefära
½ tsk kanel
1 tsk sambla olek
4 dl vatten
2 msk kalvfond
2 msk soja
6 stora dadlar
2 dl grädde
2 msk vetemjöl

 skär kycklingfiléerna i mindre bitar
skala och dela lökarna
Bryn kycklingen i smör i en stekpanna
Salta och peppra strö över kryddorna
lägg över i en gryta
stek löken och lägg över den i grytan
tillsätt vatten fond o soja låt sjuda i ca 15 min
Dela dadlarna och ta bort kärnan
blanda grädde och mjöl och blanda ner det och dadlarna i grytan
sjud i ytterligare 5 min.
serverade med ris

Kan säga så här 
det blev gott
men inte så gott att jag gör det igen



 och sallad

så blev det rabarberkaka med rå vaniljsås

vi hade en trevlig kväll
alla nöjda och mätta

1 kommentar:

Ellinor sa...

Fina bilder att njuta av på morgonkvisten👍❤️